Variabilita somatestezie u souboru studentů fyzioterapie
Somatestezie variability in a group of physiotherapy students
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/14653Identifiers
Study Information System: 59755
Collections
- Kvalifikační práce [1780]
Author
Advisor
Referee
Čech, Zdeněk
Faculty / Institute
Second Faculty of Medicine
Discipline
Physiotherapy
Department
Department of Rehabilitation and Sports Medicine
Date of defense
29. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Somatestezie, somatognosie, čití, propriocepce, testyKeywords (English)
Somatesthesis, somatognosis, perception, proprioception, testsDiplomová práce "Variabilita somatestezie u souboru studentů fyzioterapie" pojednává v teoretické části o somatosensorickém systému. V praktické části jsou popsány sady vytvořených testů zaměřených na testování somatestezie, které se dají snadno provést a jsou objektivizovatelné. Tato pilotní studie probíhala na souboru 29 probandů ve věku 24 až 30 let. Kritérium výběru bylo studium fyzioterapie a dobrý zdravotní stav. Výzkum probíhal od října 2007 do ledna 2008 na klinice rehabilitace FN Motol. Měření bylo opakováno celkem čtyřikrát, kdy rozmezí mezi jednotlivými vyšetřeními byly náhodné od 1 do 12 dnů a probíhalo v náhodně zvolenou denní hodinu. V metodické části je podrobně popsán postup měření a provedení jednotlivých testů. Prvním cílem této diplomové práce bylo vytvořit sadu vyšetřovacích testů zaměřených na somatestezie, které lze objektivně měřit. Dále jsme si stanovili za cíl zjistit, zda se při opakovaném měření u stejných probandů projeví vliv senzomotorického učení a zda se kvalita somatestezie nějakým způsobem mění v závislosti na stavu vnitřního prostředí jedince. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Dissertation "Variability of Somatesthesis in Students of Physiotherapy " deals with somatosensorical system in its theoretical part. In the practical part, sets of tests - aimed at somatesthesis function testing - are described. These tests are easy to implement and could be objectified. This pilot study was performed on a set of 29 Subjects aged 24 - 30. Selection criteria were set to physiotherapy studies and good health condition. The research ran on FN Motol physiotherapy clinics and lasted from October 2007 until January 2008. Measurements were repeated four times (in random day time), while the interval between examinations were randomly selected 1-12 days. The methodical part closely desribes measurement procedures and performance of each test. The first aim of this dissertation was to create a set of examination tests, concentrated on somatesthesis functions, which could be objectively measured. Further we set a target to find out, if sensomotorical learning effect appears by repeated measurement of same Subject and if quality of somatesthesis functions anyhow changes depending on internal environment status. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)