Učitelé příbramských základních škol v období tzv. normalizace a transformace
Teachers of Příbram primary schools in the period of so called normalisation and transformation
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148139Identifikátory
SIS: 225152
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vaněk, Miroslav
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Orální historie - soudobé dějiny
Katedra / ústav / klinika
Program Orální historie - soudobé dějiny
Datum obhajoby
9. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce si klade za cíl popsat profesní život učitelek a učitelů příbramského regionu v období tzv. normalizace, dále jsou pak sledovány některé proměny, ke kterým v profesi došlo - především v souvislosti s obdobím transformace, a po něm. Předkládaný text je orálně- historickou sondou do každodenního života učitelek a učitelů, kdy je zde zachycen právě pohled z jejich perspektivy. Neméně důležitým výzkumným tématem je kultura a prostředí základních škol, potažmo samotný "normalizační" vzdělávací proces, kde byla vychována generace, která jako první nacházela uplatnění v polistopadové éře a svým způsobem tak v československém transformačním procesu pomáhala s obnovou společnosti po roce 1989, včetně zavádění tržních mechanismů a obnovy samotné demokracie. Klíčová slova: Základní škola, metoda orální historie, normalizace, transformace, učitelé.
The diploma thesis aim is to describe the is to describe the professional life of teachers in the Příbram region in the period of so-called normalization, furthermore describing changes in the profession - especially in connection with the period of transformation, and after it. The presented text is an oral-historical probe into the daily life of teachers, capturing a view from their perspective. An equally important research topic is the culture and environment of primary schools, therefore the "normalization" of the educational process, where the educated generation was the first to find employment in the post-november era and in a way helped in the Czechoslovak's society transformation process after 1989, including market mechanisms and the restoration of democracy itself. Key words: Primary school, methods of oral history, normalization period, transformation period, teachers.