Zobrazit minimální záznam

Artificial neural networks and reinforcement learning
dc.contributor.advisorMrázová, Iveta
dc.creatorHavránek, Vojtěch
dc.date.accessioned2017-04-10T10:42:00Z
dc.date.available2017-04-10T10:42:00Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/14855
dc.description.abstractWhen solving complex machine learning tasks, it is often more practical to let the agent find an adequate solution by itself using e.g. reinforcement learning rather than trying to specify a solution in detail. The only information required for reinforcement learning is a reward that gives the agent reinforcement about the desirability of his actions. Our experiments suggest that good results can be achieved by reinforcement learning with online learning neural networks. The functionality of such neural network may be further extended by allowing it to model the environment and/or by providing it with recurrent connections. In this thesis, we show that for a given network predicting the reward, it is NP-complete to find the agent action that maximizes this reward. We describe three neural network models, one of them being an original modification of Sutton's TD(¸) algorithm that extends its domain to non-Markovian environments. All three models were thoroughly tested with our predator-prey simulator. The most powerful of them, the modified TD(¸) was then applied to control of a real mobile robot. Simultaneously, we have discussed the principles of rewarding the agents, the biological plausibility of the algorithms, the importance of the exploration capabilities and general bounds of reinforcement learning....en_US
dc.description.abstractPři řešení složitých úloh strojového učení bývá často obtížné specifikovat přesný postup vedoucí k jejich správnému řešení. V praxi proto může být výhodnější využít např. zpětnovazebného učení, které vyžaduje jedinou informaci o řešené úloze, a to odměnu úměrnou vhodnosti akcí agenta. Ukazuje se, že algoritmy zpětnovazebného učení pracující s neuronovými sítěmi mohou v řadě takových úloh dosáhnout dobrých výsledků. Dosažené výsledky mohou být lepší, má-li neuronová sít' schopnost modelovat prostředí nebo je-li rozšířena o rekurentní vazby. V práci ukazujeme, že pro danou sít', která správně predikuje odměnu, je nalezení optimální akce v obecném případě NP-úplná úloha. Popisujeme tři modely neuronových sítí. Jedním z nich je námi přizpůsobená varianta Suttonova algoritmu TD(¸) pro nemarkovské prostředí. Všechny tři modely jsme důkladně otestovali v námi vytvořeném simulátoru dravce a kořisti. Nejúspěšnější z testovaných modelů - modifikovaný TD(¸) jsme následně aplikovali při řízení reálnéeho mobilního robota. V práci se zároveň zabýváme vhodným způsobem odměňování, biologickou opodstatněností zvažovaných modelů neuronové sítě, důležitostí explorativních schopností algoritmu a mezemi použitelnosti zpětnovazebného učení. Součástí práce je knihovna neuronových sítí napsaná v jazyku C++, ve které jsou popsané...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.titleUmělé neuronové sítě a zpětnovazebné učenícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-05-26
dc.description.departmentDepartment of Software Engineeringen_US
dc.description.departmentKatedra softwarového inženýrstvícs_CZ
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId46950
dc.title.translatedArtificial neural networks and reinforcement learningen_US
dc.contributor.refereeBožovský, Petr
dc.identifier.aleph001099497
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTheoretical computer scienceen_US
thesis.degree.disciplineTeoretická informatikacs_CZ
thesis.degree.programInformatikacs_CZ
thesis.degree.programInformaticsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra softwarového inženýrstvícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Software Engineeringen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csTeoretická informatikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTheoretical computer scienceen_US
uk.degree-program.csInformatikacs_CZ
uk.degree-program.enInformaticsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPři řešení složitých úloh strojového učení bývá často obtížné specifikovat přesný postup vedoucí k jejich správnému řešení. V praxi proto může být výhodnější využít např. zpětnovazebného učení, které vyžaduje jedinou informaci o řešené úloze, a to odměnu úměrnou vhodnosti akcí agenta. Ukazuje se, že algoritmy zpětnovazebného učení pracující s neuronovými sítěmi mohou v řadě takových úloh dosáhnout dobrých výsledků. Dosažené výsledky mohou být lepší, má-li neuronová sít' schopnost modelovat prostředí nebo je-li rozšířena o rekurentní vazby. V práci ukazujeme, že pro danou sít', která správně predikuje odměnu, je nalezení optimální akce v obecném případě NP-úplná úloha. Popisujeme tři modely neuronových sítí. Jedním z nich je námi přizpůsobená varianta Suttonova algoritmu TD(¸) pro nemarkovské prostředí. Všechny tři modely jsme důkladně otestovali v námi vytvořeném simulátoru dravce a kořisti. Nejúspěšnější z testovaných modelů - modifikovaný TD(¸) jsme následně aplikovali při řízení reálnéeho mobilního robota. V práci se zároveň zabýváme vhodným způsobem odměňování, biologickou opodstatněností zvažovaných modelů neuronové sítě, důležitostí explorativních schopností algoritmu a mezemi použitelnosti zpětnovazebného učení. Součástí práce je knihovna neuronových sítí napsaná v jazyku C++, ve které jsou popsané...cs_CZ
uk.abstract.enWhen solving complex machine learning tasks, it is often more practical to let the agent find an adequate solution by itself using e.g. reinforcement learning rather than trying to specify a solution in detail. The only information required for reinforcement learning is a reward that gives the agent reinforcement about the desirability of his actions. Our experiments suggest that good results can be achieved by reinforcement learning with online learning neural networks. The functionality of such neural network may be further extended by allowing it to model the environment and/or by providing it with recurrent connections. In this thesis, we show that for a given network predicting the reward, it is NP-complete to find the agent action that maximizes this reward. We describe three neural network models, one of them being an original modification of Sutton's TD(¸) algorithm that extends its domain to non-Markovian environments. All three models were thoroughly tested with our predator-prey simulator. The most powerful of them, the modified TD(¸) was then applied to control of a real mobile robot. Simultaneously, we have discussed the principles of rewarding the agents, the biological plausibility of the algorithms, the importance of the exploration capabilities and general bounds of reinforcement learning....en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra softwarového inženýrstvícs_CZ
dc.identifier.lisID990010994970106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV