Víc než jen zábava: Deskové hry z historicko-sociologického pohledu
More than just fun: Board games from a historical-sociological perspective
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148746Identifiers
Study Information System: 227965
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Štemberk, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Historical Sociology
Department
Programme Historical Sociology
Date of defense
13. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
tradiční deskové hry, moderní deskové hry, komunita hráčů moderních deskových her, historie deskových herKeywords (English)
traditional board games, modern board games, community of modern board game players, history of board gamesCílem práce bylo představit historii deskových her z historicko-sociologického pohledu. V teoretické části byla popsána historie vývoje deskových her s přihlédnutím k jejich roli ve společnosti. Následně byly v praktické části interpretovány výsledky kvalitativního výzkumu provedeného mezi členy komunity deskových hráčů v ČR. Tyto byly doplněny výsledky dotazníkového šetření. Tím vznikl ucelený pohled na vývoj a proměny v komunitě deskových hráčů a rovněž tak na pohled na deskové hry jako takové. Práce tedy představila nejen tisíciletou historii deskových her, ale zaměřila se také na současné deskové hry a jejich hráče.
The aim of the work was to present the history of board games from a historical- sociological perspective. The theoretical section described the history of board game development, taking into account their role in society. Subsequently, the results of qualitative research conducted among members of the board players community in the Czech Republic were interpreted in practical part. These were complemented by the results of the questionnaire investigation. This gave a comprehensive view of the evolution and transformation in the board player community, as well as the board game itself. So the work presented not only a thousand-year history of board games, but also focused on contemporary board games and their players.