Zobrazit minimální záznam

Changes in motoring in Czechoslovakia subsequetly in the Czech Republic after 1989 in connection with the entry of official import representations of car brands
dc.contributor.advisorŠtemberk, Jan
dc.creatorMüllerová, Monika
dc.date.accessioned2022-04-19T17:37:22Z
dc.date.available2022-04-19T17:37:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/148756
dc.description.abstractThe main objective of this thesis is to capture development of motoring, which took place from 1989 to 2021. The aim is to summarize political decisions and legal shifts, which triggered and at the same time allowed the process of transformation. Emphasis is placed on the description of the environment of car importers and the modernization that they brought to the Czechoslovak Socialist Republic and the Czech Republic, respectively. Author focuses not only on motoring but also reflects issues that relate thereto, such as development of the network of petrol stations or the establishment of new car production plants in the Czech Republic. A significant motive for this work is the effort to capture development of car sales processes. Customers' preferences in terms of car manufacturers within the observed period (i.e. from 1989 until today) are analyzed in detail on the basis of relevant statistic data. Presented study is a result of research in periodicals, specialist books, statistics, annual reports, internet resources, oral interviews with experts on automotive, and working notes of the author. Keywords Car, development, motoring, car importer, political resolution, economic impact, data, technology, modern.en_US
dc.description.abstractCílem práce je zachytit proměnu v motorismu, která proběhla od roku 1989 do 2021.Stručně uvést politická rozhodnutí a právní změny, které spustily a současně umožnily započetí procesu změn. Důraz je kladen na popis prostředí importérů a modernizaci, kterou svým vstupem do ČSFR, respektive ČR přinesli. Vedle samotného motorismu si autorka všímá i problematik s motorismem souvisejících, jako například rozvoje sítě čerpacích stanic nebo vznik nových výrobních závodů na území České republiky. Výrazným motivem celé práce je poté snaha o zachycení proměny procesu prodeje automobilu. Na základě relevantních statistických údajů jsou podrobně analyzovány preference zákazníků v oblasti značek automobilů a jejich vývoj v čase v pozorovaném období (tj. od roku 1989 do současnosti). Zdrojem bádání se stala periodika, odborné knihy, statistiky, výroční zprávy, internetové zdroje, rozhovory s odborníky z automobilové branže a interní pracovní poznámky autorky. Klíčová slova Automobil, změna, motorismus, importér, politické rozhodnutí, ekonomický vliv, data, technologie, moderní.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.titleProměny motorismu v Československu následně v České republice po roce 1989 v souvislosti s oficiálním vstupem dovozních zastoupení automobilových značekcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-13
dc.description.departmentProgram Historická sociologiecs_CZ
dc.description.departmentProgramme Historical Sociologyen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId225831
dc.title.translatedChanges in motoring in Czechoslovakia subsequetly in the Czech Republic after 1989 in connection with the entry of official import representations of car brandsen_US
dc.contributor.refereeTuček, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistorická sociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineHistorical Sociologyen_US
thesis.degree.programHistorická sociologiecs_CZ
thesis.degree.programHistorical Sociologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Program Historická sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Programme Historical Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csHistorická sociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistorical Sociologyen_US
uk.degree-program.csHistorická sociologiecs_CZ
uk.degree-program.enHistorical Sociologyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csCílem práce je zachytit proměnu v motorismu, která proběhla od roku 1989 do 2021.Stručně uvést politická rozhodnutí a právní změny, které spustily a současně umožnily započetí procesu změn. Důraz je kladen na popis prostředí importérů a modernizaci, kterou svým vstupem do ČSFR, respektive ČR přinesli. Vedle samotného motorismu si autorka všímá i problematik s motorismem souvisejících, jako například rozvoje sítě čerpacích stanic nebo vznik nových výrobních závodů na území České republiky. Výrazným motivem celé práce je poté snaha o zachycení proměny procesu prodeje automobilu. Na základě relevantních statistických údajů jsou podrobně analyzovány preference zákazníků v oblasti značek automobilů a jejich vývoj v čase v pozorovaném období (tj. od roku 1989 do současnosti). Zdrojem bádání se stala periodika, odborné knihy, statistiky, výroční zprávy, internetové zdroje, rozhovory s odborníky z automobilové branže a interní pracovní poznámky autorky. Klíčová slova Automobil, změna, motorismus, importér, politické rozhodnutí, ekonomický vliv, data, technologie, moderní.cs_CZ
uk.abstract.enThe main objective of this thesis is to capture development of motoring, which took place from 1989 to 2021. The aim is to summarize political decisions and legal shifts, which triggered and at the same time allowed the process of transformation. Emphasis is placed on the description of the environment of car importers and the modernization that they brought to the Czechoslovak Socialist Republic and the Czech Republic, respectively. Author focuses not only on motoring but also reflects issues that relate thereto, such as development of the network of petrol stations or the establishment of new car production plants in the Czech Republic. A significant motive for this work is the effort to capture development of car sales processes. Customers' preferences in terms of car manufacturers within the observed period (i.e. from 1989 until today) are analyzed in detail on the basis of relevant statistic data. Presented study is a result of research in periodicals, specialist books, statistics, annual reports, internet resources, oral interviews with experts on automotive, and working notes of the author. Keywords Car, development, motoring, car importer, political resolution, economic impact, data, technology, modern.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Historická sociologiecs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV