Oděvní kultura Íránu (ženský oděv a jeho změny od islámské revoluce)
Iranian dress culture (women's dress and its change after revolution)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/14980Identifikátory
SIS: 58584
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Korecká, Zuzana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Etnologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
26. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Tématem této práce je oděvní kultura Íránu, se zaměřením na ženský městský oděv a jeho vývoj po Islámské Revoluci 1979. Vývoj oděvu po Islám Revoluci byl silně ovlivněn politickými zásahy. Jedna část mé práce je věnovaná chronologickému soupisu událostí, které ovlivnily vývoj odívání žen. Popisuji také jednotlivé části oděvu nošeného na veřejnosti a zkrášlování těla, jako je líčení a plastické operace. Stěžejní částí mé práce tvoří úvahy o roli zahalení ve společnosti. V závěru práce představuji názory a postoje Íránek k tématu povinného zahalení.
I have structured my thesis into four sections. In the first section, I describe the clothing, make-up and physical appearance that is expected of a woman in public. The second section of my thesis focuses on the influence politics and legal regulations had on women's clothing and women's reactions to these. In the third and fourth sections I explore both my theoretical view and the views of Iranian women I surveyed on the reasons for the important role clothing plays in the society, and why does even the state pay so much attention to the women's apparance. My thesis focuses on the cloting of women in cities, for all changes are significantly faster and sooner apparent in cities than in the conservative countryside. It is from the cities that changes are spread throughout the country. Cities also connect Iran to outside world and are therefore under the influence of other cultures. Although the clothing style of Iranian women absorbs and incorporates foreign elements, these are taken out of the original context and used in new unique ways. 60