Kalistovy "dějiny duchové" a německá Geistesgeschichte
A "spirit history" of Zdenek Kalista and German Geistesgeschichte
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/14999/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/14999Identifikátory
SIS: 37159
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Horský, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie - Historie
Katedra / ústav / klinika
Ústav českých dějin
Datum obhajoby
19. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Předkládaná diplomová práce se zabývá dvěma stěžejními okruhy. Na jedné straně charakterizuje metodologický rozvrh dějin duchových, jak je jako svébytný směr v historiografii koncipoval Zdeněk Kalista. Podrobně se věnuje všem ústředním otázkám, které se Kalista pokoušel ve svých dějinách duchových řešit. Přitom se nevychází pouze z Kalistových textů, které se věnují přímo metodologii historie, nýbrž v potaz jsou brány také vlastní ne-metodologické historické práce Kalistovy. V předkládané diplomové práci jsou také připomenuti někteří jiní čeští historikové, ke kterým se Kalista vztahoval a na které navazoval. Mimo Jaroslava Golla a Josefa Pekaře je to především Max Dvořák. Ne náhodou je Dvořák řazen jako jeden z významných představitelů německé Geistesgeschichte. V diplomové práci je učiněn pokus o srovnání Dvořákova konceptu dějin, resp. dějin umění jako místa projevování se ducha doby, a Kalistových dějin duchových. Druhou důležitou oblastí, která je v předkládané diplomové práci reflektována, je tradice německé Geistesgeschichte, která se jako svébytný směr v historiografii konstituovala především v první polovině 20. století. Podrobnější prozkoumání této tradice je důležité také pro hlubší pochopení Kalistovy metodologie historie, jelikož Kalista svými dějinami duchovými navazoval na německou...
The thesis deals with two crucial motifs. The first is the characterization of methodological concept of the spirit history as a specific historiographical movement outlined by Zdeněk Kalista. The author studies in detail all principal questions that Kalista tried to solve in his spirit history. The analysis is based not only on Kalista's texts concerning the methodology of history but his non-methodological historical works as well. Other Czech historians related to Kalista (also the ones that he was following to) are remarked. Besides Jaroslav Goll and Josef Pekař, first of all, Max Dvořák must be mentioned. It's no accident that Max Dvořák is classed as a significant representative of German Geistesgeschichte. The thesis includes an attempt to compare Dvořák's concept of history, like history of art as a place of expression of the epoch spirit and Kalista's spirit history. The second important sphere reflected in the thesis is the tradition of German Geistesgeschichte, specific historiographical trend that appeared primarily in the first half of the twentieth century. Detailed study of this tradition is essential if we seek deeper understanding of Kalista's methodology of history since Kalista followed this tradition by its spirit history and at the same time he tried to bring the definition of his own...