Zobrazit minimální záznam

From broadside ballads to Osvobozené divadlo
dc.contributor.advisorKvaček, Robert
dc.creatorVašková, Drahomíra
dc.date.accessioned2017-04-10T11:14:05Z
dc.date.available2017-04-10T11:14:05Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/15011
dc.description.abstractThis work analyses the development of broadside ballads, it researches its relation to historical events, and it looks on the possibility ofbroadside ballad to be one ofthe source of historian knowledge. The work takes notice even about the period of dying away ofbroadside ballads at he end of 19th century, when the function of recent news servi ce about social and political affairs take over not even numerous parodies ofbroadside ballads but also ballads of new rising cabarets and some avant-garde theatrical pageants. Broadside ballads are proofs of aH happenings that surrounded common people. They document not only Turkish wars, Napoleon's wars, Prussian - Austrian wars in 1866 but also natural disasters, slaughters, personal miseries and innovations. They are mainly documents of perceptions of reality, basic historical facts are aside. Broadside ballad is not an art work. Mainly it is more interesting by its structural scheme, pointed by language trifle. It is a work of unknown author made for the market. The ballad was mainly presented and sold on the squares. It use to have only approximate character, it was supposed to influence opinion of certain group of people. The ballad is not only the testimony of historical facts, but also about the character of the author and about the environment in which it...en_US
dc.description.abstractNaši předkové v dávných staletích vnímali slovesné umění jinak než my dnes. Jak uvádí Emanuel Frynta, poezie totiž nebyla záležitostí literární, ale orální. Kramářská píseň byla vždy považována za jedinečnou - chvílí prezentace i jedinečností své produkce. Byla znovu a znovu předváděna, zpěvák nepovažoval přednášené dílo za nedotknutelné, konečné. Ani autor to určitě nevyžadoval, spolupráci považoval za přirozenou. Chápal své dílo jako něco víc než osobní projev. Text byl pouhý počátkem všeho. Kramářská písnička se zrodila jako druh letákové literatury na přelomu 15.116. století. Byla tradována ústně nebo písemně. Měla veřejný charakter. Často bývá odrazem lidového myšlení, často se však také stává ideologickým nástrojem, který se svou formální stránkou pouze lidu pokouší přiblížit. Obecně jsou druhem publicistiky. Kramářské písně byly dokumentem všeho, co člověka obklopovalo: politických událostí, hospodářských novot, mordů a lidských neštěstí. Samozřejmě byly ale spíš dokladem způsobu vnímání daných skutečností, samotný fakt historický šel často stranou. Nebyl uměleckým výkvětem, mnohdy byla píseň zajímavější svým skladebním nápadem, vypointováním, jazykovou hříčkou. Rozhodně však nejsou důkazem jazykového úpadku, jak bývá často podsouváno. Především byly svědectvím živého lidového jazyka. Mnohý jazykový...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleOd kramářské písničky k Osvobozenému divadlu (společenský vývoj v jednom literárním žánru)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-05-19
dc.description.departmentInstitute of Czech Historyen_US
dc.description.departmentÚstav českých dějincs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId59473
dc.title.translatedFrom broadside ballads to Osvobozené divadloen_US
dc.contributor.refereeRandák, Jan
dc.identifier.aleph000970836
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistoryen_US
thesis.degree.disciplineHistoriecs_CZ
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českých dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistoriecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistoryen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csNaši předkové v dávných staletích vnímali slovesné umění jinak než my dnes. Jak uvádí Emanuel Frynta, poezie totiž nebyla záležitostí literární, ale orální. Kramářská píseň byla vždy považována za jedinečnou - chvílí prezentace i jedinečností své produkce. Byla znovu a znovu předváděna, zpěvák nepovažoval přednášené dílo za nedotknutelné, konečné. Ani autor to určitě nevyžadoval, spolupráci považoval za přirozenou. Chápal své dílo jako něco víc než osobní projev. Text byl pouhý počátkem všeho. Kramářská písnička se zrodila jako druh letákové literatury na přelomu 15.116. století. Byla tradována ústně nebo písemně. Měla veřejný charakter. Často bývá odrazem lidového myšlení, často se však také stává ideologickým nástrojem, který se svou formální stránkou pouze lidu pokouší přiblížit. Obecně jsou druhem publicistiky. Kramářské písně byly dokumentem všeho, co člověka obklopovalo: politických událostí, hospodářských novot, mordů a lidských neštěstí. Samozřejmě byly ale spíš dokladem způsobu vnímání daných skutečností, samotný fakt historický šel často stranou. Nebyl uměleckým výkvětem, mnohdy byla píseň zajímavější svým skladebním nápadem, vypointováním, jazykovou hříčkou. Rozhodně však nejsou důkazem jazykového úpadku, jak bývá často podsouváno. Především byly svědectvím živého lidového jazyka. Mnohý jazykový...cs_CZ
uk.abstract.enThis work analyses the development of broadside ballads, it researches its relation to historical events, and it looks on the possibility ofbroadside ballad to be one ofthe source of historian knowledge. The work takes notice even about the period of dying away ofbroadside ballads at he end of 19th century, when the function of recent news servi ce about social and political affairs take over not even numerous parodies ofbroadside ballads but also ballads of new rising cabarets and some avant-garde theatrical pageants. Broadside ballads are proofs of aH happenings that surrounded common people. They document not only Turkish wars, Napoleon's wars, Prussian - Austrian wars in 1866 but also natural disasters, slaughters, personal miseries and innovations. They are mainly documents of perceptions of reality, basic historical facts are aside. Broadside ballad is not an art work. Mainly it is more interesting by its structural scheme, pointed by language trifle. It is a work of unknown author made for the market. The ballad was mainly presented and sold on the squares. It use to have only approximate character, it was supposed to influence opinion of certain group of people. The ballad is not only the testimony of historical facts, but also about the character of the author and about the environment in which it...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českých dějincs_CZ
dc.identifier.lisID990009708360106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV