dc.contributor.advisor | Hlávková, Lenka | |
dc.creator | Kodýtek, Pavel | |
dc.date.accessioned | 2024-09-06T06:31:58Z | |
dc.date.available | 2024-09-06T06:31:58Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/150319 | |
dc.description.abstract | Ústní tradice cantiones v českých zemích a její otisk v pozdně středověkých rukopisech Abstrakt Prameny dochované v českých zemích nabízejí rozsáhlý soubor cantiones, tj. latinských jednohlasých nebo vícehlasých duchovních písní, které poskytují bohatou základnu pro výzkum jejich tradice a transmise v pozdním středověku. Ačkoli jsou předmětem vědeckého studia již půldruhého století, velkou část literatury limituje použitý přístup, ať už jde o filologickou metodu, která v dochovaných pramenech cantia spatřovala prostředek k nalezení jeho archetypu a ve variantách zápisu pouze chyby k emendaci (Mužík, Černý), nebo o nacionalistickou předpojatost (Nejedlý). V případě chorálu badatelé ukázalo, že tradice středověké hudby byla silně ovlivněna ústní transmisí (Treitler, Hucke), a proto by se na ni mělo nahlížet z perspektivy jiné, blízké etnomuzikologii (Jeffery). Ačkoli některé práce z poslední doby tento přístup reflektují (Gancarczyk), nebyl dosud ověřen na větším souboru písní ani nebyly systematicky nastíněny jeho důsledky. Má studie několika desítek písní zaznamenaných kolem roku 1410 v rukopisu CZ- VB 42, které, jak dokládám na vybraných pramenech, přežily a vzkvétaly i v následujícím století, ukazuje rozmanitost žánru a také to, že navzdory nástupu polyfonie nadále převládaly jednohlasé skladby. A co je... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Oral tradition of cantiones in Czech lands and its imprint in late medieval manuscripts Abstract The sources extant in the Czech lands transmit a vast body of cantiones, i.e., Latin spiritual monophonic or polyphonic songs that provide a rich basis for research into their tradition and transmission during the late Middle Ages. Though they have been subject of scholarly study for a century and a half, much of the literature is limited by the approach employed, be it the philological method, which saw a cantio's extant sources a tool for deriving its archetype and in its variants merely errors to be emended (Mužík, Černý), or a nationalistic bias (Nejedlý). In the case of chant, scholars have suggested that the tradition of medieval music was strongly impacted by oral transmission (Treitler, Hucke) and hence should be looked at from a different perspective, one close to that of ethnomusicology (Jeffery). Though some recent papers reflect this approach (Gancarczyk), it has not yet been tested on a larger body of songs, nor its implications systematically outlined. My study of several dozen songs recorded around 1410 in CZ-VB 42 that survived and thrived-as evidenced by a selection of sources-well into the following century demonstrates the diversity of the genre and the continuing dominance of monophonic... | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | cantio|píseň|pozdní středověk|rukopis|ústní tradice|Vyšší Brod 42|hudební kultura | cs_CZ |
dc.subject | cantio|song|late Middle Ages|manuscript|oral tradition|Vyšší Brod 42|musical culture | en_US |
dc.title | Oral tradition of cantiones in Czech lands and its imprint in late medieval manuscripts | en_US |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-09-06 | |
dc.description.department | Institute of Musicology | en_US |
dc.description.department | Ústav hudební vědy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 235416 | |
dc.title.translated | Ústní tradice cantiones v českých zemích a její otisk v pozdně středověkých rukopisech | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Baťa, Jan | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Hudební věda | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav hudební vědy | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Musicology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Hudební věda | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Ústní tradice cantiones v českých zemích a její otisk v pozdně středověkých rukopisech Abstrakt Prameny dochované v českých zemích nabízejí rozsáhlý soubor cantiones, tj. latinských jednohlasých nebo vícehlasých duchovních písní, které poskytují bohatou základnu pro výzkum jejich tradice a transmise v pozdním středověku. Ačkoli jsou předmětem vědeckého studia již půldruhého století, velkou část literatury limituje použitý přístup, ať už jde o filologickou metodu, která v dochovaných pramenech cantia spatřovala prostředek k nalezení jeho archetypu a ve variantách zápisu pouze chyby k emendaci (Mužík, Černý), nebo o nacionalistickou předpojatost (Nejedlý). V případě chorálu badatelé ukázalo, že tradice středověké hudby byla silně ovlivněna ústní transmisí (Treitler, Hucke), a proto by se na ni mělo nahlížet z perspektivy jiné, blízké etnomuzikologii (Jeffery). Ačkoli některé práce z poslední doby tento přístup reflektují (Gancarczyk), nebyl dosud ověřen na větším souboru písní ani nebyly systematicky nastíněny jeho důsledky. Má studie několika desítek písní zaznamenaných kolem roku 1410 v rukopisu CZ- VB 42, které, jak dokládám na vybraných pramenech, přežily a vzkvétaly i v následujícím století, ukazuje rozmanitost žánru a také to, že navzdory nástupu polyfonie nadále převládaly jednohlasé skladby. A co je... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Oral tradition of cantiones in Czech lands and its imprint in late medieval manuscripts Abstract The sources extant in the Czech lands transmit a vast body of cantiones, i.e., Latin spiritual monophonic or polyphonic songs that provide a rich basis for research into their tradition and transmission during the late Middle Ages. Though they have been subject of scholarly study for a century and a half, much of the literature is limited by the approach employed, be it the philological method, which saw a cantio's extant sources a tool for deriving its archetype and in its variants merely errors to be emended (Mužík, Černý), or a nationalistic bias (Nejedlý). In the case of chant, scholars have suggested that the tradition of medieval music was strongly impacted by oral transmission (Treitler, Hucke) and hence should be looked at from a different perspective, one close to that of ethnomusicology (Jeffery). Though some recent papers reflect this approach (Gancarczyk), it has not yet been tested on a larger body of songs, nor its implications systematically outlined. My study of several dozen songs recorded around 1410 in CZ-VB 42 that survived and thrived-as evidenced by a selection of sources-well into the following century demonstrates the diversity of the genre and the continuing dominance of monophonic... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.embargo.reason | Protection of intellectual property, particularly protection of inventions or technical solutions | en |
uk.embargo.reason | Ochrana duševního vlastnictví, zejména ochrana vynálezů či technických řešení | cs |
uk.thesis.defenceStatus | O | |
dc.identifier.lisID | 9925469578006986 | |