Zobrazit minimální záznam

Ústní tradice cantiones v českých zemích a její otisk v pozdně středověkých rukopisech
dc.contributor.advisorHlávková, Lenka
dc.creatorKodýtek, Pavel
dc.date.accessioned2024-09-06T06:31:58Z
dc.date.available2024-09-06T06:31:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/150319
dc.description.abstractÚstní tradice cantiones v českých zemích a její otisk v pozdně středověkých rukopisech Abstrakt Prameny dochované v českých zemích nabízejí rozsáhlý soubor cantiones, tj. latinských jednohlasých nebo vícehlasých duchovních písní, které poskytují bohatou základnu pro výzkum jejich tradice a transmise v pozdním středověku. Ačkoli jsou předmětem vědeckého studia již půldruhého století, velkou část literatury limituje použitý přístup, ať už jde o filologickou metodu, která v dochovaných pramenech cantia spatřovala prostředek k nalezení jeho archetypu a ve variantách zápisu pouze chyby k emendaci (Mužík, Černý), nebo o nacionalistickou předpojatost (Nejedlý). V případě chorálu badatelé ukázalo, že tradice středověké hudby byla silně ovlivněna ústní transmisí (Treitler, Hucke), a proto by se na ni mělo nahlížet z perspektivy jiné, blízké etnomuzikologii (Jeffery). Ačkoli některé práce z poslední doby tento přístup reflektují (Gancarczyk), nebyl dosud ověřen na větším souboru písní ani nebyly systematicky nastíněny jeho důsledky. Má studie několika desítek písní zaznamenaných kolem roku 1410 v rukopisu CZ- VB 42, které, jak dokládám na vybraných pramenech, přežily a vzkvétaly i v následujícím století, ukazuje rozmanitost žánru a také to, že navzdory nástupu polyfonie nadále převládaly jednohlasé skladby. A co je...cs_CZ
dc.description.abstractOral tradition of cantiones in Czech lands and its imprint in late medieval manuscripts Abstract The sources extant in the Czech lands transmit a vast body of cantiones, i.e., Latin spiritual monophonic or polyphonic songs that provide a rich basis for research into their tradition and transmission during the late Middle Ages. Though they have been subject of scholarly study for a century and a half, much of the literature is limited by the approach employed, be it the philological method, which saw a cantio's extant sources a tool for deriving its archetype and in its variants merely errors to be emended (Mužík, Černý), or a nationalistic bias (Nejedlý). In the case of chant, scholars have suggested that the tradition of medieval music was strongly impacted by oral transmission (Treitler, Hucke) and hence should be looked at from a different perspective, one close to that of ethnomusicology (Jeffery). Though some recent papers reflect this approach (Gancarczyk), it has not yet been tested on a larger body of songs, nor its implications systematically outlined. My study of several dozen songs recorded around 1410 in CZ-VB 42 that survived and thrived-as evidenced by a selection of sources-well into the following century demonstrates the diversity of the genre and the continuing dominance of monophonic...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectcantio|píseň|pozdní středověk|rukopis|ústní tradice|Vyšší Brod 42|hudební kulturacs_CZ
dc.subjectcantio|song|late Middle Ages|manuscript|oral tradition|Vyšší Brod 42|musical cultureen_US
dc.titleOral tradition of cantiones in Czech lands and its imprint in late medieval manuscriptsen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-06
dc.description.departmentInstitute of Musicologyen_US
dc.description.departmentÚstav hudební vědycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId235416
dc.title.translatedÚstní tradice cantiones v českých zemích a její otisk v pozdně středověkých rukopisechcs_CZ
dc.contributor.refereeBaťa, Jan
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHudební vědacs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav hudební vědycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Musicologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHudební vědacs_CZ
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csÚstní tradice cantiones v českých zemích a její otisk v pozdně středověkých rukopisech Abstrakt Prameny dochované v českých zemích nabízejí rozsáhlý soubor cantiones, tj. latinských jednohlasých nebo vícehlasých duchovních písní, které poskytují bohatou základnu pro výzkum jejich tradice a transmise v pozdním středověku. Ačkoli jsou předmětem vědeckého studia již půldruhého století, velkou část literatury limituje použitý přístup, ať už jde o filologickou metodu, která v dochovaných pramenech cantia spatřovala prostředek k nalezení jeho archetypu a ve variantách zápisu pouze chyby k emendaci (Mužík, Černý), nebo o nacionalistickou předpojatost (Nejedlý). V případě chorálu badatelé ukázalo, že tradice středověké hudby byla silně ovlivněna ústní transmisí (Treitler, Hucke), a proto by se na ni mělo nahlížet z perspektivy jiné, blízké etnomuzikologii (Jeffery). Ačkoli některé práce z poslední doby tento přístup reflektují (Gancarczyk), nebyl dosud ověřen na větším souboru písní ani nebyly systematicky nastíněny jeho důsledky. Má studie několika desítek písní zaznamenaných kolem roku 1410 v rukopisu CZ- VB 42, které, jak dokládám na vybraných pramenech, přežily a vzkvétaly i v následujícím století, ukazuje rozmanitost žánru a také to, že navzdory nástupu polyfonie nadále převládaly jednohlasé skladby. A co je...cs_CZ
uk.abstract.enOral tradition of cantiones in Czech lands and its imprint in late medieval manuscripts Abstract The sources extant in the Czech lands transmit a vast body of cantiones, i.e., Latin spiritual monophonic or polyphonic songs that provide a rich basis for research into their tradition and transmission during the late Middle Ages. Though they have been subject of scholarly study for a century and a half, much of the literature is limited by the approach employed, be it the philological method, which saw a cantio's extant sources a tool for deriving its archetype and in its variants merely errors to be emended (Mužík, Černý), or a nationalistic bias (Nejedlý). In the case of chant, scholars have suggested that the tradition of medieval music was strongly impacted by oral transmission (Treitler, Hucke) and hence should be looked at from a different perspective, one close to that of ethnomusicology (Jeffery). Though some recent papers reflect this approach (Gancarczyk), it has not yet been tested on a larger body of songs, nor its implications systematically outlined. My study of several dozen songs recorded around 1410 in CZ-VB 42 that survived and thrived-as evidenced by a selection of sources-well into the following century demonstrates the diversity of the genre and the continuing dominance of monophonic...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.embargo.reasonProtection of intellectual property, particularly protection of inventions or technical solutionsen
uk.embargo.reasonOchrana duševního vlastnictví, zejména ochrana vynálezů či technických řešenícs
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID9925469578006986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV