Počátky vyššího vzdělávání žen v Čechách
The reginnings of higher education of women in Bohemia
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15034Identifikátory
SIS: 59477
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kremličková, Marta
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
27. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Tato práce pojednává o té oblasti emancipace českých žen, která se týkala jejich úsilí o zpřístupnění vyššího vzdělání. První kapitola nastiňuje v hrubých rysech historický vývoj postavení ženy ve společnosti od nejstarších dob do konce 18. století. Stěžejní část práce pak popisuje úsilí českých žen a mužů, kteří se angažovali v otázce středoškolského a vysokoškolského dívčího vzdělávání. Pozornost je přitom věnována zejména veřejným školám. Soukromé školy, spolky a další instituce jsou zmíněny spíše jen okrajově, a to zejména s ohledem na jejich pozici, kterou hráli v dalším vývoji veřejného školství. Zmíněné snahy jsou zasazeny do společenského kontextu českých zemí, především pak do kontextu snah o národní emancipaci českého národa. Částečně je pojednáno i o podmínkách a průběhu těchto společenských změn v německé a židovské menšině žijící v českých zemích. Dále je věnována pozornost především jednotlivým typům dívčích škol, jejich specifické organizaci i osnovám a jejich vývoji, a to až do počátku dvacátých let 20. století.
This treatise deals with the subject of emancipation of Czech women in their struggle for higher education. First Part foreshadows the historic development of the position of the woman in the society from the earliest times to the end of the 18th century. Crucial is the part of the treatise describing the effort of the Czech women and men engaged in the struggle for secondary and tertiary female education. Focus is given mainly to the public school system. Private schools and associations and other institutions are mentioned marginally, in particular with regard to their importance during the subsequent evolution of the public school system. The efforts mentioned thereby are set in the social context of the region, in particular in the context of the national emancipation per se. Attention is given in part also to the conditions and circumstances of the similar struggle in the German and Jewish minorities living in the Czech lands. Finally, individual types of schools for women are dealt with, their particular organization and instruction, while pursuing their historical line up to the beginnings of the twentieth century.