Slovní hodnocení a sebehodnocení žáka
Evaluation and self-evaluation of the pupil
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15035Identifikátory
SIS: 58896
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kasíková, Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
27. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomovou práci lze zařadit svým zaměřením mezi teoreticko-empirické práce. Zabývá se slovním hodnocením a sebehodnocením žáka základní školy a gymnázia. Tato práce se zabývá i portfoliem žáka jako součástí hodnocení a sebehodnocení žáka. Slovní hodnocení a sebehodnocení žáka je zkoumáno z pohledu vzájemného vztahu a v souvislosti s klíčovými kompetencemi rámcového vzdělávacího programu. Dále nabízí pohled učitelů, rodičů a žáků na slovní hodnocení žáka, na sebehodnocení žáka a práci s tímto sebehodnocením. Pro řešení cílů tohoto výzkumu byla zvolena technika dotazníku. Byly vytvořeny tři typy dotazníků. Dotazníky byly připraveny pro učitele, žáky a rodiče. Průzkumem se prokázalo, že většinou učitelé slovní hodnocení ve své praxi využívají, a to převážně jako hodnocení formativní. Podle tohoto průzkumu slovní hodnocení napomáhá rozvoji klíčových kompetencí, které jsou součástí školních vzdělávacích programů. Se slovním hodnocením svého dítěte se setkalo velké množství oslovených rodičů. Většinou to bylo na 1.stupni základní školy. Rodiče slovní hodnocení vítají jako doplněk ke známkám. Ve větší míře vyžadují, pokud by se měli pouze pro jedno z hodnocení, hodnocení známkou. Na základě této práce lze konstatovat, že žáci nemají výrazně oblíbenější způsob hodnocení. Vyhovuje jim klasifikace známkou i slovní...
Based on its focus this dissertation could belong to theoretical-empirical studies. It targets the oral and self-evaluation of a pupil at the primary and secondary school as well as pupil's portfolio being a part of his/her evaluation and self-evaluation. Oral and self-evaluation of a pupil is examined considering interrelation and contexts with key competencies of educational framework programme. Oral and self-evaluation and work with them are here also presented from teachers', parents' and pupils' points of view. To solve the aims of this research the technique of questionnaire was used. There were three different types of questionnaires created for teachers, pupils and parents. By the survey the following was proved. Teachers mostly use oral evaluation at their work, largely as formative one. Oral evaluation helps develop key competencies, which build a part of educational framework programme. Many of questioned parents have met oral evaluation at their children's education - mostly at the primary school. They welcome oral evaluation as a complement to school marks. In the majority of cases they would prefer school marks evaluation, if they had the possibility to choose. Following this thesis it is possible to claim that pupils do not have any distinctively more favourite way of evaluation. School marks...