Zážitková pedagogika a její místo ve škole
Experiential education and its place at school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15038Identifikátory
SIS: 59482
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
27. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Diplomovou práci lze zařadit svým zaměřením mezi teoreticko-empirické práce. Zabývá se zážitkovou pedagogikou v prostředí základní školy, střední školy a gymnázia. Je pokusem o empirickou sondu do těchto druhů škol, za účelem zjistit nejdříve zda tyto školy mají učitele, kteří aplikují zážitkovou pedagogiku do výchovně vzdělávacího procesu. Poté si kladu za cíl zjistit co učitelé konkrétně ze zážitkové pedagogiky ve škole využívají, co se jim osvědčilo, v čem vidí problém a zda se v zážitkové pedagogice dále vzdělávají. Toto zjištění by mohlo být přínosem pro ty pedagogy, kteří o aplikaci zážitkové pedagogiky ve své praxi uvažují. Pro šetření cílů výzkumu byla použita metoda dotazníku s parametrickými otázkami v kvantitativní části a metoda dotazníku s možností volných odpovědí v části kvalitativní. Průzkumem se prokázalo, že zážitkovou pedagogiku využívá ve své praxi méně než polovina dotazovaných učitelů, ačkoliv někteří z těch, kteří doposud zážitkovou pedagogiku nevyužívají, by do vyučovacího procesu zařazovali zážitkové aktivity rádi. Ponejvíce využívají učitelé aktivity na podporu skupinové práce a zlepšení mezilidských vztahů a potom tyto aktivity zarámují závěrečným rozborem, v přírodě zařazuje většina pedagogů fyzicky náročné výzvové aktivity a zkouší se svými žáky nácvik krizových situací s...
According to its orientation, the thesis can be clasified among theoretical-empiric works. It deals with experiential education at basic and secondary schools and grammar schools (gymnasiums). It represents an attempt to create an empirical probe into these type of schools with aim to find whether the schools have teachers that apply experiential education into the educational process. Further the guestion is raised as to what teachers from experiential education use, what proved good, where they see problems and whether they learn experiential education in their practice. The metod of questionnaire with parametrical questions in guantitative part and method of questionnaire with possibility of free answers in qualitative part were used for the search. Investigation proved that less than half of the interviewed pedagogues use experiential education in their practice though some of those who do not use this method would gladly introduce it into the process of education. The teachers mostly use activities oriented to support work in groups and improvement of interpersonal relations and the activities conclude with final analysis. In nature, majority of pedagogues include physically demanding appeal activities and try with their pupils training of crisis situations with following reflection. Based on this...