Povídka nebo autobiografická stížnost? Příznačné podoby současné české povídky
A short story or an autobiographical complaint? Characteristics of Czech Contemporary Short Stoires
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15046Identifikátory
SIS: 58462
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mocná, Dagmar
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka a katedra české literatury
Datum obhajoby
14. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Cílem práce je na základě interpretace jednotlivých textů popsat některé jevy příznačné pro současnou podobu české povídky autorů mladší a střední generace a pro jejich specificky povídkovou výpověď o současném životním pocitu. Dílčím záměrem je pak zjistit, jakým způsobem tyto texty pracují na dodržení či popření konvencí žánru. Základ pro tato zkoumaní poskytla řada různých žánrových pojetí, která popisuje česká i zahraniční teoretická literatura; materiálem k analýzám jsou potom texty tří autorů odlišné poetiky: Kateřiny Rudčenkové, Jana Balabána a Emila Hakla. Interpretace různorodých textů odhalily některé společné příznaky zkoumané prózy a souvislost mezi popřením určitých žánrových konvencí povídky a výpovědí současného životního pocitu. Závěrečná interdisciplinárně pojatá kapitola hledá možné vztahy této specificky literární výpovědi o člověku a jeho světě se sociologickými či filosofickými úvahami o postmoderní době.
Based on the interpretation of selected texts, this work aims at describing some significant phenomenons of the contemporary Czech short story written by young and middle-age authors and at searching a short story-specific depiction of their conception of nowadays life. Its partial purpose is to figure out in which way the texts follow - or not - and influence - or not - the conventions of the genre. This analysis is founded on several Czech and foreign theoretical concepts of the short story; the studied materials being the texts of three authors of distinct poetics, namely Kateřina Rudčenková, Jan Balabán and Emil Hakl. Interpretations of these diverse texts reveal some common symptomatic aspects and coherences between the rejection of certain conventions of the short story genre and the testimony of contemporary life. The interdisciplinary-concepted closing chapter explores the possible relations between this specific literary message about the human being and his world and the sociological or philosophical reflections on postmodern times.