Vývoj etického ideálu mezi renesancí a barokem
The Evolution of the Ethical Ideal between Renaissance and Baroque
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15143Identifikátory
SIS: 58833
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirásková, Věra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
19. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Pro renesanční i barokní období je typický důraz na člověka. Člověk je posuzován individuálně, jeho vlastnosti a schopnosti se dostávají do centra zájmu. Renesanční člověk je středem světa, jeho úžasné schopnosti jsou s to naplnit ideální možnost být, být dobrým člověkem. Tento vyhraněný antropocentrismus a individualismus se s přicházejícím barokem poněkud mění. Jedinec je stále hlavním tématem nejrůznějších zkoumání, je však již vnímán nejen se svými schopnostmi, ale právě i se svými slabostmi. Společným obecným znakem etického ideálu, dokonalého člověka období renesančního i barokního, je rozum, člověk rozumný, využívající svých rozumových schopností. Rozdíly se začínají objevovat při podrobnějším pohledu na takovéhoto jedince užívajícího svého rozumu.
Pro renesanční i barokní období je typický důraz na člověka. Člověk je posuzován individuálně, jeho vlastnosti a schopnosti se dostávají do centra zájmu. Renesanční člověk je středem světa, jeho úžasné schopnosti jsou s to naplnit ideální možnost být, být dobrým člověkem. Tento vyhraněný antropocentrismus a individualismus se s přicházejícím barokem poněkud mění. Jedinec je stále hlavním tématem nejrůznějších zkoumání, je však již vnímán nejen se svými schopnostmi, ale právě i se svými slabostmi. Společným obecným znakem etického ideálu, dokonalého člověka období renesančního i barokního, je rozum, člověk rozumný, využívající svých rozumových schopností. Rozdíly se začínají objevovat při podrobnějším pohledu na takovéhoto jedince užívajícího svého rozumu.