dc.contributor.advisor | Chalupský, Petr | |
dc.creator | Fišerová, Veronika | |
dc.date.accessioned | 2017-04-10T11:46:38Z | |
dc.date.available | 2017-04-10T11:46:38Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/15146 | |
dc.description.abstract | The aim of the thesis is to explore the ways Kazuo Ishiguro uses the past, memory and history in his works. They will be described in the context of five novels: A Pale View of Hills, An Artist of the Floating World, The Remains of the Day, When We Were Orphans and Never Let Me Go. The three phenomena are considered Ishiguro's main areas of interest and, therefore, the thesis tries to answer why he is so fascinated with them and whether they serve to convey a particular message. A special attention will be drawn to what seems to be central for Kazuo Ishiguro - going back to his characters' early years and pointing out the key moments that shaped their lives, attitudes and opinions in the future. The focus within the defined field of interest will be on the position of an individual in historical events, themes of guilt, loss, self-deception and regret. | en_US |
dc.description.abstract | Cílem této diplomové práce je popsat, jakým způsobem pracuje ve svých románech Kazuo Ishiguro s minulostí, vzpomínkou, pamětí a historií. Tyto fenomény budou zkoumány v kontextu pěti románů: A Pale View of Hills, An Artist of the Floating World, The Remains of the Day, When We Were Orphans a Never Let Me Go. Minulost, vzpomínka, paměť a historie jsou u Ishigura považovány za hlavní oblasti zájmu, a proto se tato práce pokusí zodpovědět otázku, proč je těmito fenomény Ishiguro fascinován a zda mu slouží ke sdělení určitého poselství. Zvláštní pozornost je pak věnována dalším hlavním rysům autorovy tvorby, především útěku postav do vlastní minulosti a hledání důležitých momentů života, které předurčily jejich postoje a názory. V rámci vymezeného okruhu se práce dále zaměřuje na pojetí pozice jednotlivce v průběhu důležitých historických událostí, témata viny, ztráty, sebeklamu a lítosti. | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Role of the past, memory and history in the works of Kazuo Ishiguro | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2008 | |
dcterms.dateAccepted | 2008-05-22 | |
dc.description.department | Katedra anglického jazyka a literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 58505 | |
dc.title.translated | Role minulosti, paměti a historie v dílech Kazuo Ishigura | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Ženíšek, Jakub | |
dc.identifier.aleph | 000986411 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czech | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - český jazyk | cs_CZ |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra anglického jazyka a literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - český jazyk | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czech | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem této diplomové práce je popsat, jakým způsobem pracuje ve svých románech Kazuo Ishiguro s minulostí, vzpomínkou, pamětí a historií. Tyto fenomény budou zkoumány v kontextu pěti románů: A Pale View of Hills, An Artist of the Floating World, The Remains of the Day, When We Were Orphans a Never Let Me Go. Minulost, vzpomínka, paměť a historie jsou u Ishigura považovány za hlavní oblasti zájmu, a proto se tato práce pokusí zodpovědět otázku, proč je těmito fenomény Ishiguro fascinován a zda mu slouží ke sdělení určitého poselství. Zvláštní pozornost je pak věnována dalším hlavním rysům autorovy tvorby, především útěku postav do vlastní minulosti a hledání důležitých momentů života, které předurčily jejich postoje a názory. V rámci vymezeného okruhu se práce dále zaměřuje na pojetí pozice jednotlivce v průběhu důležitých historických událostí, témata viny, ztráty, sebeklamu a lítosti. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of the thesis is to explore the ways Kazuo Ishiguro uses the past, memory and history in his works. They will be described in the context of five novels: A Pale View of Hills, An Artist of the Floating World, The Remains of the Day, When We Were Orphans and Never Let Me Go. The three phenomena are considered Ishiguro's main areas of interest and, therefore, the thesis tries to answer why he is so fascinated with them and whether they serve to convey a particular message. A special attention will be drawn to what seems to be central for Kazuo Ishiguro - going back to his characters' early years and pointing out the key moments that shaped their lives, attitudes and opinions in the future. The focus within the defined field of interest will be on the position of an individual in historical events, themes of guilt, loss, self-deception and regret. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra anglického jazyka a literatury | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990009864110106986 | |