Dobrovolnictví nebo turismus? Výuka anglického jazyka v rozvojových zemích
Volunteerism or Tourism? Teaching English in Developing Countries
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/152218Identifikátory
SIS: 215657
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šremer, Pavel
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Sociální a kulturní ekologie
Katedra / ústav / klinika
Program Sociální a kulturní ekologie
Datum obhajoby
13. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
dobrovolnictví, rozvojová spolupráce, cestovní ruch, dobrovolnický cestovní ruch, výuka angličtiny, udržitelný rozvoj, EkvádorKlíčová slova (anglicky)
volunteerism, development cooperation, tourism, voluntourism, sustainable development, EcuadorPředložená práce se zabývá fenoménem dobrovolnictví formou výuky anglického jazyka v rozvojových zemích, a to především jeho třetí stranou nezprostředkovanou podobou. V rámci tohoto dobrovolnictví se lidé ze zemí globálního Severu domlouvají přímo s místními lidmi z globálního Jihu, za kterými následně jezdí jako dobrovolníci vyučovat angličtinu. Hlavním cílem této práce je zjistit, zda, pro koho a případně nakolik je dobrovolnictví touto formou přínosné. Problematiku jsem zkoumala studiem literatury k širšímu kontextu tohoto tématu a vlastním kvalitativním výzkumem. Ten se skládá ze dvou částí, konkrétně z terénního výzkumu, v jehož rámci jsem se jako dobrovolnice podílela na výuce angličtiny ve škole v Ekvádoru, a z polostrukturovaných rozhovorů s dobrovolníky ze zemí globálního Severu, kteří se zúčastnili podobných dobrovolnických pobytů v zemích globálního Jihu. Výsledkem mé práce je zjištění, že popisovaná forma dobrovolnictví - jestliže je dobře nastavená - může být velmi přínosná pro všechny zúčastněné. Její přínos však spočívá v něčem jiném, než by se na první pohled mohlo zdát. Není jím totiž primárně zlepšení místní úrovně angličtiny, nýbrž její potenciál podporovat mezikulturní porozumění, solidaritu a sounáležitost, a napomáhat tak utváření lepšího lidského společenství v globálním...
This diploma thesis addresses the phenomenon of volunteerism in the form of teaching English in the so-called developing countries. The focus is especially on its direct form, without the mediation of any third party, where people from the Global North arrange their volunteer stays directly with the people from the Global South whom they then visit and teach English as volunteers. The main objective of this thesis is to determine whether this form of volunteerism is beneficial and if so then who benefits from it to what extent and in what way. My research provides a critical analysis of this phenomenon through a review of literature concerned with the broader context of this topic and qualitative research which consists of two parts. First, I have conducted field research in Ecuador where I have taught English as a volunteer in a local school. Then I have conducted semi-structured interviews with volunteers from the Global North who had participated in similar volunteer stays in the Global South. Through this research, I have come to the conclusion that the described form of volunteerism can be very beneficial for all its participants if it is well established. However, its main benefit lies not in the improvement of the level of local English but in its potential of supporting intercultural...