dc.contributor.advisor | Zlatohlávek, Martin | |
dc.creator | Sochatzi Babič, Elena | |
dc.date.accessioned | 2024-04-20T06:28:48Z | |
dc.date.available | 2024-04-20T06:28:48Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/152359 | |
dc.description.abstract | During the 16th century occurred a new phenomen, that the physically disabled people because of they visage were presented as curiosities or miracles. Some cases were so incredible therefore their appearances gave an impulse for creating an artwork. The images were popular between all social levels, were collected by townspeople, scientists, nobles and kings. The dissertation thesis "Homo deformis". The fascination by appearance of deformed human body in the Czech lands between 1526-1620 aims to explore how the phenomen of human curiosities was reflected in early modern visual art in the Czech lands. This dissertation thesis bases on individual examples of human monstrosity in various art forms as an portraits, allegories, scientific illustrations and pamphlets. It exams images of abnormal disabled people between 1526-1620 and focuses on they symbolic meaning, aesthetic interpretation. It summarizes the knowlege about perceptions of depicted abnormal persons in 16th century. It also shows the Early modern society reactions about "homo deformis", their everydayness and social status. This thesis studies reasons why the disabled body was a kind an inspiration for artists. It examines ii the artists of 16th century were able to picture cases of physicality deformed bodies anatomically correctly. It... | en_US |
dc.description.abstract | V průběhu 16. století se setkáváme s jevem, kde tělesně postižení byli kvůli svému vzhledu považováni za kuriozity nebo zázraky. Některé případy byly tak neuvěřitelné, že dávaly impuls k vytvoření uměleckého díla. Námět abnormálně tělesně postižených byl populární mezi všemi společenskými vrstvami a jejich podobizny byly shromažďovány měšťani, vědci, šlechtici a králi. Disertační projekt "Homo deformis. Fascinace deformovanou podobou lidského těla v českých zemích v letech 1526-1620" si klade za cíl prozkoumat, jak bylo vyobrazení "homo deformis" představeno ve výtvarném umění v českých zemích v kontextu Svaté říše římské národu německého v letech 1526 až 1620. Tato disertační práce studuje jednotlivé příklady lidské monstrozity, které se objevuji na nejrůznějších formách ztvárnění: portrétech, alegoriích, vědeckých ilustracích a novinových letácích. Zkoumá podobizny abnormálně tělesně postižených a zaměřuje se na jejich symbolický význam a estetickou interpretaci. Věnuje se otázkám vnímání abnormálně tělesně postižených v 16. století a shrnuje znalosti o jednotlivých osobách. Ukazuje, jak raně novověká česká společnost reagovala na vzhled abnormálně postižených a do jaké sociální kategorie je zařazovala. Projekt studuje důvody umělecké motivace pro vytváření vyobrazení "homo deformis" v 16.... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Cabinets of curiosities | en_US |
dc.subject | monsters | en_US |
dc.subject | Czech lands in 16th century | en_US |
dc.subject | mannierism | en_US |
dc.subject | portrait 16th century | en_US |
dc.subject | medicine in 16th - 17th century | en_US |
dc.subject | history of perception | en_US |
dc.subject | Rudolf II | en_US |
dc.subject | gro-tesque | en_US |
dc.subject | abnormal disabled people | en_US |
dc.subject | Sbírky kuriozit | cs_CZ |
dc.subject | monstra | cs_CZ |
dc.subject | České království 16. století | cs_CZ |
dc.subject | manýrismus | cs_CZ |
dc.subject | portrét 16. století | cs_CZ |
dc.subject | lékařství 16.-17. století | cs_CZ |
dc.subject | dějiny vnímání | cs_CZ |
dc.subject | Rudolf II | cs_CZ |
dc.subject | groteska | cs_CZ |
dc.subject | tělesné posti-žení | cs_CZ |
dc.title | "Homo deformis". Fascinace deformovanou podobou lidského těla v českém prostředí mezi léty 1526-1620 | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-05-18 | |
dc.description.department | Institute of Christian Art History | en_US |
dc.description.department | Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.description.faculty | Catholic Theological Faculty | en_US |
dc.description.faculty | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 194673 | |
dc.title.translated | "Homo deformis". The fascination by appearance of deformed human body in the Czech lands between 1526-1620 | en_US |
dc.contributor.referee | Jakubec, Ondřej | |
dc.contributor.referee | Divišová, Bohdana | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Christian Art | en_US |
thesis.degree.program | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Katolická teologická fakulta::Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Catholic Theological Faculty::Institute of Christian Art History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | KTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Christian Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Neprospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Fail | en_US |
uk.abstract.cs | V průběhu 16. století se setkáváme s jevem, kde tělesně postižení byli kvůli svému vzhledu považováni za kuriozity nebo zázraky. Některé případy byly tak neuvěřitelné, že dávaly impuls k vytvoření uměleckého díla. Námět abnormálně tělesně postižených byl populární mezi všemi společenskými vrstvami a jejich podobizny byly shromažďovány měšťani, vědci, šlechtici a králi. Disertační projekt "Homo deformis. Fascinace deformovanou podobou lidského těla v českých zemích v letech 1526-1620" si klade za cíl prozkoumat, jak bylo vyobrazení "homo deformis" představeno ve výtvarném umění v českých zemích v kontextu Svaté říše římské národu německého v letech 1526 až 1620. Tato disertační práce studuje jednotlivé příklady lidské monstrozity, které se objevuji na nejrůznějších formách ztvárnění: portrétech, alegoriích, vědeckých ilustracích a novinových letácích. Zkoumá podobizny abnormálně tělesně postižených a zaměřuje se na jejich symbolický význam a estetickou interpretaci. Věnuje se otázkám vnímání abnormálně tělesně postižených v 16. století a shrnuje znalosti o jednotlivých osobách. Ukazuje, jak raně novověká česká společnost reagovala na vzhled abnormálně postižených a do jaké sociální kategorie je zařazovala. Projekt studuje důvody umělecké motivace pro vytváření vyobrazení "homo deformis" v 16.... | cs_CZ |
uk.abstract.en | During the 16th century occurred a new phenomen, that the physically disabled people because of they visage were presented as curiosities or miracles. Some cases were so incredible therefore their appearances gave an impulse for creating an artwork. The images were popular between all social levels, were collected by townspeople, scientists, nobles and kings. The dissertation thesis "Homo deformis". The fascination by appearance of deformed human body in the Czech lands between 1526-1620 aims to explore how the phenomen of human curiosities was reflected in early modern visual art in the Czech lands. This dissertation thesis bases on individual examples of human monstrosity in various art forms as an portraits, allegories, scientific illustrations and pamphlets. It exams images of abnormal disabled people between 1526-1620 and focuses on they symbolic meaning, aesthetic interpretation. It summarizes the knowlege about perceptions of depicted abnormal persons in 16th century. It also shows the Early modern society reactions about "homo deformis", their everydayness and social status. This thesis studies reasons why the disabled body was a kind an inspiration for artists. It examines ii the artists of 16th century were able to picture cases of physicality deformed bodies anatomically correctly. It... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.grade.code | N | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.embargo.reason | ochrana oprávněných zájmů třetích osob hodných zvláštního zřetele | cs |
uk.embargo.reason | protection of the legitimate interests of third parties worthy of special consideration | en |
uk.thesis.defenceStatus | N | |
dc.identifier.lisID | 9925471796006986 | |