dc.contributor.advisor | Hnilica, Karel | |
dc.creator | Bariekzahyová, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2017-04-10T12:10:28Z | |
dc.date.available | 2017-04-10T12:10:28Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/15255 | |
dc.description.abstract | This study is focused on findings distinctions in value priorities, materialism and subjective well-being of Czech students in relation to the differences in socio-economic status of their family. The theoretical part of my work is divided into four chapters. In the first chapter there is presented the Schwartz's theory of the universal content and structure of human values - one of the most powerful theories of human values. In the second chapter I introduce the conception of materialism from Richins, who deals with the researches of materialism in the USA. The third chapter explains what is in fact the quality of life and presents the Diener's theory of subjective well-being. In the fourth chapter I deal with the influence of socioeconomic status of family to the individuals. I show this influence on a researches about inequalities in educational chances of children, researches about differences among families from lower and higher social class. There are also presented the theories of socio-cultural handicaps. | en_US |
dc.description.abstract | Ve své práci jsem tedy dospěla k následujícím závěrům. Socioekonomický status rodiny určuje do značné míry typ studované střední školy - studenti gymnázií pocházejí z rodin s nejvyšším socioekonomickým statusem, žáci SOU z rodin se statusem nejnižím. S tím následně souvisí další proměnné, které jsem ve své práci zkoumala. Čím vyšší je socioekonomický status rodiny studenta, tím méně je on sám materialistický, tedy, nejvíce materialističtí jsou žáci SOU, nejméně studenti gymnázií. Materialismus je přitom v záporném vztahu se spokojeností se životem. A čím vyšší je socioekonomický status rodiny, tím jsou studenti středních škol spokojenější se svými životy, tedy, nejspokojenější jsou se svými životy studenti gymnázií, nejméně spokojeni jsou žáci SOU. Zajímavým zjištěním výzkumu je, že více než socioekonomický status rodiny má na spokojenost se životem vliv materialistická hodnotová orientace jedince. Lze tedy říci, že žáci a studenti středních škol jsou tím méně spokojeni se svými životy, čím více jsou materialističtí. Z výsledků výzkumu rovněž vyplynulo, že typ školy má i samostatné vlivy utváření materialismu studentů a zprostředkovaně tak také ovlivňuje i jejich spokojenost životem. Co se týče genderových rozdílů, výsledky ukázaly, že o něco více jsou materialističtí muži a o něco více jsou se svými životy... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Hodnotová orientace, materialismus a kvalita života českých studentů v závislosti na socioekonomickém statusu rodiny | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2008 | |
dcterms.dateAccepted | 2008-05-19 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 21509 | |
dc.title.translated | Value priorities, materialism and subjective well-being in Czech students in relation to the socio-economic status of their family | en_US |
dc.contributor.referee | Viktorová, Ida | |
dc.identifier.aleph | 000976727 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology and Special Pedagogy | en_US |
thesis.degree.discipline | Psychologie a speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie a speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology and Special Pedagogy | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Ve své práci jsem tedy dospěla k následujícím závěrům. Socioekonomický status rodiny určuje do značné míry typ studované střední školy - studenti gymnázií pocházejí z rodin s nejvyšším socioekonomickým statusem, žáci SOU z rodin se statusem nejnižím. S tím následně souvisí další proměnné, které jsem ve své práci zkoumala. Čím vyšší je socioekonomický status rodiny studenta, tím méně je on sám materialistický, tedy, nejvíce materialističtí jsou žáci SOU, nejméně studenti gymnázií. Materialismus je přitom v záporném vztahu se spokojeností se životem. A čím vyšší je socioekonomický status rodiny, tím jsou studenti středních škol spokojenější se svými životy, tedy, nejspokojenější jsou se svými životy studenti gymnázií, nejméně spokojeni jsou žáci SOU. Zajímavým zjištěním výzkumu je, že více než socioekonomický status rodiny má na spokojenost se životem vliv materialistická hodnotová orientace jedince. Lze tedy říci, že žáci a studenti středních škol jsou tím méně spokojeni se svými životy, čím více jsou materialističtí. Z výsledků výzkumu rovněž vyplynulo, že typ školy má i samostatné vlivy utváření materialismu studentů a zprostředkovaně tak také ovlivňuje i jejich spokojenost životem. Co se týče genderových rozdílů, výsledky ukázaly, že o něco více jsou materialističtí muži a o něco více jsou se svými životy... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This study is focused on findings distinctions in value priorities, materialism and subjective well-being of Czech students in relation to the differences in socio-economic status of their family. The theoretical part of my work is divided into four chapters. In the first chapter there is presented the Schwartz's theory of the universal content and structure of human values - one of the most powerful theories of human values. In the second chapter I introduce the conception of materialism from Richins, who deals with the researches of materialism in the USA. The third chapter explains what is in fact the quality of life and presents the Diener's theory of subjective well-being. In the fourth chapter I deal with the influence of socioeconomic status of family to the individuals. I show this influence on a researches about inequalities in educational chances of children, researches about differences among families from lower and higher social class. There are also presented the theories of socio-cultural handicaps. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990009767270106986 | |