dc.contributor.advisor | Pech, Milan | |
dc.creator | Slavíková, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2022-04-20T08:18:37Z | |
dc.date.available | 2022-04-20T08:18:37Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/152607 | |
dc.description.abstract | Dvizhenie (1962-1976) Experimental formation of the group and its presentation outside the USSR Abstract The bachelor's thesis focuses on the Moscow art group Dvizhenie, which was formed mainly thanks to the founding member, Lev Nusberg, at the beginning of the 1960s. The group was active until 1976 and during that time the group became one of the most comprehensive and distinguished formations in Soviet art at the time, mainly due to its experimental work. The first part of the thesis is dedicated to the artistic development of the group. At the beginning, Dvizhenie drew from the Russian avant-garde of the 1920s, which shaped the first wave of kinetic art in Europe. The group's geometric works on paper gradually transfer into space. Eventually, Dvizhenie evolved in its work towards a kinetic sculpture which was experiencing a renaissance throughout and beyond Europe in the 1950s. Movement as an artistic expression led the group to experiment with cybernetics - its members combined this new technology with modern psychology focused on the perception of artworks and scenography. The group's peak was cyber theatre, which primarily wanted to engage all the audience's senses. The second part of the thesis focuses on the relationship of Dvizhenie with the totalitarian policy of the USSR. Surprisingly, the... | en_US |
dc.description.abstract | Dvizhenie (1962-1976) Experimentální tvorba skupiny a její prezentace za hranicemi SSSR Anotace Bakalářská práce se zaměřuje na moskevskou výtvarnou skupinu Dvizhenie, která se formovala především díky osobě Leva Nusberga v 60. letech 20. století. Její činnost trvala do roku 1976 a za tu dobu se stala jednou z nejucelenějších a nejvyhraněnějších skupin v tehdejším sovětském umění, a to především díky své experimentální tvorbě. Uměleckému vývoji skupiny se bude věnovat první část práce. Dvizhenie nejprve čerpala z ruské avantgardy 20. let, která formovala první vlnu kinetismu v Evropě. Její prvotní geometrické práce na papíře se postupně rozpohybovaly a dostaly se do prostoru. Nakonec skupina dospěla až ke kinetické plastice, která zažívá v 50. letech obrození v celé Evropě i mimo ni. Pohyb jako umělecké vyjádření přivedlo skupinu k experimentům s kybernetikou - tuto novou technologii spojila s moderní psychologií zaměřenou na vnímání uměleckých děl a scénografii. Vrcholnou tvorbou skupiny bylo kybernetické divadlo, které chtělo v první řadě zapojit všechny divákovy smysly. Druhá část práce se zaměří na vztah Dvizhenie s totalitní politikou SSSR. Jejím členům se překvapivě podařilo získat i přes oficiální zákaz avantgardního umění z roku 1953 několik státních zakázek, a to i u takových příležitostí, jakou... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Skupina Dvizhenie | cs_CZ |
dc.subject | kinetismus | cs_CZ |
dc.subject | kybernetika | cs_CZ |
dc.subject | Kybernetické divadlo | cs_CZ |
dc.subject | výtvarné umění | cs_CZ |
dc.subject | Sovětský svaz | cs_CZ |
dc.subject | socialismus | cs_CZ |
dc.subject | Lev Nussberg | cs_CZ |
dc.subject | ruská avantgarda | cs_CZ |
dc.subject | Group Dvizhenie | en_US |
dc.subject | Kinetic Art | en_US |
dc.subject | Cybernetics | en_US |
dc.subject | Cybernetic Theatre | en_US |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.subject | Soviet Union | en_US |
dc.subject | Socialism | en_US |
dc.subject | Lev Nussberg | en_US |
dc.subject | Russian Avant-Garde | en_US |
dc.title | Dvizhenie (1962 - 1976): Experimentální tvorba skupiny a její prezentace za hranicemi SSSR | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-09-14 | |
dc.description.department | Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Christian Art History | en_US |
dc.description.faculty | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Catholic Theological Faculty | en_US |
dc.identifier.repId | 236147 | |
dc.title.translated | Dvizhenie (1962 - 1976): Experimental art of the group and its presentation outside the USSR | en_US |
dc.contributor.referee | Czumalo, Vladimír | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Christian Arts | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Katolická teologická fakulta::Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Catholic Theological Faculty::Institute of Christian Art History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | KTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Christian Arts | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Dvizhenie (1962-1976) Experimentální tvorba skupiny a její prezentace za hranicemi SSSR Anotace Bakalářská práce se zaměřuje na moskevskou výtvarnou skupinu Dvizhenie, která se formovala především díky osobě Leva Nusberga v 60. letech 20. století. Její činnost trvala do roku 1976 a za tu dobu se stala jednou z nejucelenějších a nejvyhraněnějších skupin v tehdejším sovětském umění, a to především díky své experimentální tvorbě. Uměleckému vývoji skupiny se bude věnovat první část práce. Dvizhenie nejprve čerpala z ruské avantgardy 20. let, která formovala první vlnu kinetismu v Evropě. Její prvotní geometrické práce na papíře se postupně rozpohybovaly a dostaly se do prostoru. Nakonec skupina dospěla až ke kinetické plastice, která zažívá v 50. letech obrození v celé Evropě i mimo ni. Pohyb jako umělecké vyjádření přivedlo skupinu k experimentům s kybernetikou - tuto novou technologii spojila s moderní psychologií zaměřenou na vnímání uměleckých děl a scénografii. Vrcholnou tvorbou skupiny bylo kybernetické divadlo, které chtělo v první řadě zapojit všechny divákovy smysly. Druhá část práce se zaměří na vztah Dvizhenie s totalitní politikou SSSR. Jejím členům se překvapivě podařilo získat i přes oficiální zákaz avantgardního umění z roku 1953 několik státních zakázek, a to i u takových příležitostí, jakou... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Dvizhenie (1962-1976) Experimental formation of the group and its presentation outside the USSR Abstract The bachelor's thesis focuses on the Moscow art group Dvizhenie, which was formed mainly thanks to the founding member, Lev Nusberg, at the beginning of the 1960s. The group was active until 1976 and during that time the group became one of the most comprehensive and distinguished formations in Soviet art at the time, mainly due to its experimental work. The first part of the thesis is dedicated to the artistic development of the group. At the beginning, Dvizhenie drew from the Russian avant-garde of the 1920s, which shaped the first wave of kinetic art in Europe. The group's geometric works on paper gradually transfer into space. Eventually, Dvizhenie evolved in its work towards a kinetic sculpture which was experiencing a renaissance throughout and beyond Europe in the 1950s. Movement as an artistic expression led the group to experiment with cybernetics - its members combined this new technology with modern psychology focused on the perception of artworks and scenography. The group's peak was cyber theatre, which primarily wanted to engage all the audience's senses. The second part of the thesis focuses on the relationship of Dvizhenie with the totalitarian policy of the USSR. Surprisingly, the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |