Varhanáři jezuitského řádu a jejich nástroje v době baroka
Organ-makers of the Jesuit order and their instruments in the baroque era
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/152613Identifikátory
SIS: 235580
Kolekce
- Kvalifikační práce [2248]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pučalík, Marek
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
14. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Varhany, varhanář, jezuité, barokoKlíčová slova (anglicky)
Organ, Organ-maker, Jesuit, BaroqueBakalářská práce Varhanáři jezuitského řádu a jejich nástroje v době baroka se soustřeďuje na fenomén varhanářů-řeholníků či bratří-laiků významného církevního řádu působícího již téměř pět století v Českých zemích - Tovaryšstva Ježíšova. Jejím cílem je vedle osobností samotných představit i jejich nástroje, a to jak po stránce umělecko-řemeslné, tak po stránce hudební. Z uměleckohistorického hlediska sleduje zejména varhanní skříň jakožto součást chrámového mobiliáře a její vztah k interiéru. Práce si dále klade za cíl být věcným přínosem pro zmíněnou oblast, doposud se tématu věnovalo jen málo akademických prací.
The bachelor thesis Organ-makers of the Jesuit order and their instruments in the baroque era concentrates on the phenomenon of organ-makers - religious or lay brothers among a significant religious order operating throughout the Czech lands since the sixteenth century - Society of Jesus. It aims to not only present the personalities themselves but also their instruments, both in terms of art and handicraft and the musical aspect. From the art historical perspective, it observes mainly the organ case as an element of the church furniture and its relation to the interior. The thesis also purports to become a factual contribution to the aforementioned area; so far, only a handful of academic texts have dealt with the topic.