Využití dílny čtení pro rozvoj přemýšlivého čtenářství na 2.stupni ZŠ
Using reading workshop for reflective reading in the 2nd grade of basic school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15306Identifikátory
SIS: 58460
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klumparová, Štěpánka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - hudební výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka a katedra české literatury
Datum obhajoby
14. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Cílem této diplomové práce je ověřit funkčnost a efektivnost systému dílny čtení pro rozvoj přemýšlivého (reflektivního) čtenářství a budování kladného vztahu žáků k vlastní četbě v podmínkách literární výchovy 2. stupně běžné základní školy. Systém dílny čtení je založen na poskytnutí příležitosti žákům číst knihy dle vlastního výběru a sdílet s ostatními své postřehy a prožitky z textu, čímž se ve třídě posiluje společenství čtenářů. Jádrem práce jsou velmi praktické aplikace poznatků amerického i konkrétního českého modelu dílny čtení vycházející z mého učitelského působení, během něhož jsem tento systém realizovala ve dvou šestých a jedné sedmé třídě v upravené časové dotaci a podobě tak, aby korespondoval s ŠVP. V teoretické části práce se zabývám charakteristikou pubescentních čtenářů, která spolu s faktory pozitivně ovlivňující výsledky čtenářské gramotnosti v mezinárodních výzkumech přináší argumenty pro zavedení systému dílny čtení korespondující i s komunikačním pojetím literární výchovy. Práce shrnuje a zužitkuje odborné prameny týkající se pubescentních čtenářů a popisuje součásti a podmínky dílny čtení. S oporou o vlastní výukovou praxi popisuji nároky této formy práce na učitele a její slučitelnost s RVP. K praktické části práce mi dobře posloužila i sonda pro učitele realizovaná formou...
Cílem této diplomové práce je ověřit funkčnost a efektivnost systému dílny čtení pro rozvoj přemýšlivého (reflektivního) čtenářství a budování kladného vztahu žáků k vlastní četbě v podmínkách literární výchovy 2. stupně běžné základní školy. Systém dílny čtení je založen na poskytnutí příležitosti žákům číst knihy dle vlastního výběru a sdílet s ostatními své postřehy a prožitky z textu, čímž se ve třídě posiluje společenství čtenářů. Jádrem práce jsou velmi praktické aplikace poznatků amerického i konkrétního českého modelu dílny čtení vycházející z mého učitelského působení, během něhož jsem tento systém realizovala ve dvou šestých a jedné sedmé třídě v upravené časové dotaci a podobě tak, aby korespondoval s ŠVP. V teoretické části práce se zabývám charakteristikou pubescentních čtenářů, která spolu s faktory pozitivně ovlivňující výsledky čtenářské gramotnosti v mezinárodních výzkumech přináší argumenty pro zavedení systému dílny čtení korespondující i s komunikačním pojetím literární výchovy. Práce shrnuje a zužitkuje odborné prameny týkající se pubescentních čtenářů a popisuje součásti a podmínky dílny čtení. S oporou o vlastní výukovou praxi popisuji nároky této formy práce na učitele a její slučitelnost s RVP. K praktické části práce mi dobře posloužila i sonda pro učitele realizovaná formou...