"Dva pohledy na ženu" (Ženské postavy ve vybraných románech Theodora Fontana a Ignáta Herrmanna)
"Two views of the woman" (Female characters in selected novels of Theodor Fontan and Ignát Herrmann)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15312Identifikátory
SIS: 58418
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pechová, Drahoslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - německý jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka a katedra české literatury
Datum obhajoby
13. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce se zabývá ženskými hrdinkami vybraných berlínských románů Theodora Fontana a pražských románů Ignáta Herrmanna. Prostřednictvím analýzy a interpretace jednotlivých děl je ukázán dvojí pohled na ženu, její tradiční role a postavení v patriarchální společnosti poslední třetiny 19. století. Práce hledá příčiny dominance ženských postav v románech, předkládá jejich možnou typologii, na základě komparace a konfrontace vyvozuje jejich shodné a odlišné rysy. Popsány jsou také partnerské a rodinné vztahy, různá pojetí lásky, různé motivace sňatku, příčiny a důsledky nefunkčních manželství. Nechybí analýza způsobů uměleckého ztvárnění témat, jež představovala společenské tabu, a tvůrčích postupů charakteristických pro oba spisovatele. Součástí práce je nástin dobového společenského klimatu s důrazem na panující společenské konvence, komparační pojednání o životech a tvorbě autorů a pokus o vystižení specifičnosti jejich próz. V závěru práce je zdůvodněno chápání žen jako obětí svého prostředí.
The thesis deals with female characters of selected Berlin novels by Theodor Fontane and Prague novels by Ignát Herrmann. By the way of analysis and interpretation of individual works the thesis shows the two notions of woman, her traditional roles and position in the patriarchal society of the last third of the nineteenth century. The work seeks causes of the dominance of female characters in novels. It presents their possible typology and on the basis of comparison and confrontation demonstrates their common and different features. Family relationships and relationships of couples are described as well as various attitudes to love, various motivations for marriage, causes and consequences of dysfunctional marriages. There is also analysis of the ways of artistic depiction of topics which represented social taboo, and of the creative techniques that are specific for the two writers. Another part of the work is an outline of the contemporary social atmosphere with emphasis on the prevailing convention, as well as a comparative exposition about the lives and works of the authors and an attempt to give a true picture of the particularity of their prose. The last part of the work is a substantiation of the perception of women as victims of their environment.