Netradiční materiály v prostorové tvorbě s důrazem na textilní materiál a dětskou hračku
Nontraditional materials in tree dimensional Art make, forcefully for textille material and Toy
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15415Identifikátory
SIS: 59150
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlásek Tatarová, Lucie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
21. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce se zabývá proměnou materiálů v prostorové tvorbě od přelomu 19. století, tedy od vzniku moderního sochařství. Sleduje zapojování netradičních a nových materiálů do umělecké tvorby. Podrobněji se zabývá textilním materiálem, od jeho postupného vymaňování se z užité tvorby, konkrétně gobelínové tvorby v Československu, do méně tradičních poloh soft artu a textilního umění šedesátých let. Textilním materiálem se zabývá i praktická práce, která je reali- zována v textilním prostorovém objektu, dětské hračce. Může se zdát paradoxní, že pro výběr praktické části - netradiční práce s textilem - vybírám snad nejtradičnější předmět textilního průmyslu - dětskou hračku, ale mým cílem je právě pokus o textilní hračku na pomezí užité tvorby a výtvarného objektu. Vzhledem k tématu praktické části, věnuji poslední kapitolu teoretickému základu o vývoji dítěte a o dětské hře. Mimo jiné se ptám po zásadní otázce "co je to hračka" a odpověď se snažím nalézt mimo jiné skrz rekapitulaci tradičně konané výstavy "Salon hraček 2007".
My dissertation is about material transformation in space creation at the turn of 19th century, where the beginning of modern statuary is dated. Follows up connecting of unconventional and new materials to modern art production. It's engaged in textile and fabric very closely, from its emancipating from the utility value - concretely the tapestry production in Czechoslovakia, it's transformation to Soft Art of the 60th. The main theme of my practical work is fabric and is realized in textile space object - children toy. It seems paradox that I choose for the practical part of my dissertation called unconventional work with fabric - the most traditional object. But my intention was to create a fabric toy on the border of utility value and art object. Because of that my last chapter in dissertation work is dedicated to theoretic principles of children evolution and childrens' play. Among others I put the question "what's the toy" and I tried to find the answer through the recapitulation of the exhibition "Salon hraček 2007" (Toy exhibition 2007).