Vývoj mateřského školství v Pardubicích ve xx. století
Development of the nursery education system in Pardubice in the xx th century
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15426Identifikátory
SIS: 58434
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Křivánek, Zdeněk
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
16. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Obsah diplomové práce je zaměřen na vývoj mateřského školství ve XX. století, v regionu Pardubice. Pomocí dostupných primárních pramenů, na nichž je práce postavena, JSou Zachyceny nejen počátky rozvoje mateřského školství, jehož kořeny v Pardubicích sahají do roku 1870, kdy byla založena první opatrovna, ale i jeho další vývoj v průběhu XX. 01etl- Díky primárním pramenům, tak mohl vzniknout podrobný přehled o rozrůstající se síti Předškolních zařízení, o okolnostech jejich vzniku či naopak o důvodech, proč byla tato 2ařízení rušena. Mateřské školy prošly během XX. století, stejně jako celá společnost, několika mřvými historickými mezníky. Změnami procházel i pohled na důležitost instituce Mateřské Školy, která se od počáteční pečovatelské funkce celodenně pracujících rodičů Přstupně měnila na instituci spolupracující s rodinou, doplňující její péči. Také postavení a bělání učitelek prošlo určitými změnami. Osobnosti pracovnic se mění z nadšených, leč dřstatečně vzdělaných pěstounek a opatrovnic ve fundované a vysokoškolsky vzdělané P ř^es'řnálky. Svým vývojem prošla i výchovně vzdělávací činnost, která byla v průběhu své lstence ovlivněna společenským a politickým zřízením v našem státě.
Co ntent of the diploma work is focused on development of the nursery education in the region ardubice in the XXth century. By the help of available primary sources upon which this Work Wu,a . s built, there are captured not only development beginnings of the nursery education systé ^ m> whose roots go down to the year 1870 when first asylum was established, bud also its ancement along the XXth century. Thanks to the primary roots a detailed overview was Created k about growing system of pre-school facilities, about circumstances of their estabijshaning or on the contrary about reasons, why these facilities were discontinued. severa] N.n u rsery schools went during the XXth century, as well the whole society, across 'storical milestones. Through changes went also the view on importance of the nUr$erv §r d institution, which from the primary nursing role of day-long working parents, Ua,IY changed to the institution cooperating with the family, supporting its care. Also p0siť and education of teachers underwent certain changes. Personal qualities of the staff ha*ged f rrom excited, poorly-educated fostresses and nurses into funded and graduated Professionalls. Educational activity passed through development as well, effected during its e*istence by social and political system in our state.