Zápasy o školskou reformu v období první republiky se zvláštním zřetelem k předškolní výchově
Problems with school reform in the period of the Czechoslovak first republic, with particular reference to pre-school education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15432Identifikátory
SIS: 58441
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Křivánek, Zdeněk
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
16. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato práce je zaměřena na problematiku školské reformy v období československé první republiky se zvláštním zřetelem dobové reformě předškolní výchovy. V úvodu práce zkoumá školský systém, pedagogické myšlení a legislativu 19. století, které ovlivnily pozdější období. Práce představuje významné osobnosti pedagogiky tohoto období, zejména těch, které přispěly vývoji myšlení o předškolním dítěti. Hlavní část práce se zaměřuje na diskuse okolo školské reformy vedené mezi dvěma názorovými křídly zosobněnými O. Chlupem (Brno) V. Příhodou (Praha) a na dva návrhy na školskou reformu z pera J. Uhra z brněnského V. Příhody z pražského křídla. V tomto kontextu práce dále zkoumá reformní návrhy na úrovni mateřské školy navrhované učitelkami z praxe, zejména I. Jarníkovou a A. Sússovou a analyzuje názorový posun a praktické fungování dobových mateřských škol.
This thesis focuses on the issues of school reform in the Czechoslovak First Republic between the years 1918 and 1938 and turns special attention to pre-school educational reform of that time. It starts with an exploration of the school systems, pedagogical ideas, and education legislation of the 19th century that became relevant to the later period. The thesis pays extra attention to distinguished personalities of the history of education, pre-school education in particular. The main body of the thesis concentrates on discussions over school reform between two radical opinion wings embodied by professors O. Chlup (Brno) and V. Příhoda (Prague), and two proposals on school reform written by J. Uher from the Brno wing, and V. Příhoda from Prague. In this context the thesis further explores the proposals for reform for pre-school level designed by various teachers, mainly I. Jarníková and A. Sússová, and analyses the shift in opinions and practical operations in pre-schools of that period.