Podpora a stimulace komunikačních dovedností u dětí s vrozenou hluchoslepotou
The support and the stimulation of communication skills towards children with congenital deafblind
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15443Identifikátory
SIS: 59050
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štěpáníková, Alena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
20. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tématem diplomové práce je problematika komunikace dčtí s vrozenou hluchoslepotou raného véku s jejich rodiči a nejbližším okolím. Práce je rozčleněna na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje definiční vymezení pojmu komunikace a hluchoslepota, spolu s klasifikací hluchoslepých v rámci České republiky i několika zahraničních zemí. Dále je přiblížena charakteristika hluchoslepého dítěte a problematiku rodiny, která o takové dítě pečuje. Jedna z kapitol je pak věnována samotným komunikačním systémům využívaným osobami s hluchoslepotou. Jako podklad pro teoretické zpracování tématu jsem využila informace z dostupné tuzemské literatury doplněné o zahraniční zdroje. V empirické části pak na 10 kazuistikách formou kvalitativního průzkumu mapuji rozvoj komunikačních dovedností jednotlivých dětí, abych získané výsledky komparovala a zjistila, zda a případně s jakými, zákonitostmi se při rozvíjení komunikačních dovedností u dětí s vrozenou hluchoslepotou setkáváme. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Diploma thesis engaged in the communication skills of children with congenital deafblind toward their parents and the next of kin. There are two parts of diploma thesis - theoretical part and empirical part. The first one contains some definitions of the terms communication, deafblind and classification of the deafblind in the Czech republic and some foreign countries. There are also chapters characterizing deafblind child and the families caring for those children and describing the communication systems using by deafblind persons. The empirical part is based on qualitative analysis of 10 case studies. I am interested in communication skills of individual members of tested sample - with the emphasis on the change of communication systems according to the development and the intervention. I would like to find out the incidence of patterns and their forms trough this analysis. Obtained data arc matching and put mathematically and also graphically in consequence the results. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)