Prevence poranění míchy na základní škole
The prevention of spinal injury at primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15465Identifikátory
SIS: 58638
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Herzánová, Ludmila
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství na speciálních školách
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
19. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce je zaměřena na prevenci poranění míchy na základní škole. Cílem výzkumu je zjištění stavu prevence poranění míchy na základní škole a monitorování orientace žáků v problematice života lidí s tělesným postižením. Výsledky výzkumu slouží jako podklad pro tvorbu koncepce prevence poranění míchy na základní škole. V teoretické části je popsána historie a vymezen pojem poranění míchy, dále klasifikace míšního poranění podle Frankelovy škály, statistika dětských úrazů podle Státního zdravotního ústavu a zásady první pomoci při podezření na poranění míchy. Tato část práce obsahuje i preventivní doporučení týkající se školních, sportovních, domácích a dopravních úrazů. Praktická část se věnuje samotnému pedagogickému výzkumu prevence poranění míchy na základní škole formou dotazníku a hodnocení jeho výsledků. Cílovou skupinou jsou žáci pátých, sedmých a devátých tříd, kteří odpovídali na otázky biografické, vědomostní a sociální a zúčastnili se následné besedy na téma prevence úrazů páteře a života člověka s tělesným postižením. Výsledky výzkumu jsou vyhodnoceny u každého ročníku zvlášť. Vyvrcholením praktické části je zpracování výsledků výzkumu a stanovení základních cílů koncepce prevence poranění míchy a prostředků k jejich dosažení.
The diploma dissertation is specialized in the prevention of the spinal injuries at the primary school. The goal of the exploration is finding out the condition of the prevention of the spinal injuries at the primary school and controling of the student's opinion in the issue of the people with physical disability. The results are used as a base for the creation of the new conception of the spinal injuries prevention. The theoretical part describes the history of the spinal injuries and determinates the spinal injury, the Frankel's spinal injuries categories, the statistics of the children's injuries according to the State health institute and the rules of the first aid by the suscipion of the spinal injury. This part contain preventive encouragement concerning the school injuries, sport and transport injuries and in-house injuries. The practical part attends to the pedagogical exploration of the prevention of the spinal injuries at the primary school, which use the form of questionnaire and the valuation of the results. The object group are the students of the fifths, sevenths and ninths classes, whose answered the biographical, the attainment and the social questions and these students discussed about the prevention of the spinal injuries and about the life of the people with the physical disability. Each...