dc.contributor.advisor | Kucharská, Anna | |
dc.creator | Šeflová, Pavlína | |
dc.date.accessioned | 2017-04-10T13:05:27Z | |
dc.date.available | 2017-04-10T13:05:27Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/15477 | |
dc.description.abstract | The theme of my diploma theses is "drawings of pre-school aged children in children's home". The main aim was to find out what are the drawing specificities of children living in children's home and find out differences in Drawings of children living in children's homes and in function family. My research was realized in children's homes in Prague and Prague's environs. I have submitted to the children a few drawing tests - free drawing, human figure drawing, tree drawing, The Star - Wave - Test and free drawing in virtue of partially given theme (drawing based on perused fairy tale). Within the frame of my research I carried out interviews with expert in practice with the children from children's homes - psychologist, special pedagogue and arttherapist. I did systematical observation and debated with the children about the drawings during testing. Then I submitted questionnaire concerning drawing of children from children's homes to pedagogues working in children's home. | en_US |
dc.description.abstract | Ve své práci jsem se zabývala kresebným projevem dětí z dětských domovů. Je obtížné zobecnit specifika kresby dětí vyrůstajících v dětských domovech, neboť se přirozeně nejedná o homogenní, stejně se projevující skupinu jedinců, ale o kategorii individuálních osobností, kterou spojuje prostředí dětského domova. Přesto však děti žijící v dětském domově mají něco společného. Každé dítě bylo umístěno v dětském domově z jiného důvodu, ale vždy je primární příčinou, že rodiče dítěte nemohou nebo nejsou schopni plnit svoji (rodičovskou) funkci v péči o dítě. Každé dítě prošlo jistým traumatem, které se liší svojí podstatou, druhem, intenzitou, ale v jehož pozadí vždy stojí odloučení od rodičů. Langmeier a Matějček v této souvislosti zmiňují pojem "deprivační zkušenosti" dítěte a myslí tím skutečnost, že dítě prošlo deprivační situací. (Langmeier, Matějček, 1968), tento pojem do jisté míry charakterizuje společný znak dětí umístěných do dětského domova. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Kresebný projev dětí vyrůstajících v dětském domově | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2008 | |
dcterms.dateAccepted | 2008-05-19 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 58283 | |
dc.title.translated | Drawings of children in children's home | en_US |
dc.contributor.referee | Procházková, Jana | |
dc.identifier.aleph | 000976540 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology and Special Pedagogy | en_US |
thesis.degree.discipline | Psychologie a speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie a speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology and Special Pedagogy | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Ve své práci jsem se zabývala kresebným projevem dětí z dětských domovů. Je obtížné zobecnit specifika kresby dětí vyrůstajících v dětských domovech, neboť se přirozeně nejedná o homogenní, stejně se projevující skupinu jedinců, ale o kategorii individuálních osobností, kterou spojuje prostředí dětského domova. Přesto však děti žijící v dětském domově mají něco společného. Každé dítě bylo umístěno v dětském domově z jiného důvodu, ale vždy je primární příčinou, že rodiče dítěte nemohou nebo nejsou schopni plnit svoji (rodičovskou) funkci v péči o dítě. Každé dítě prošlo jistým traumatem, které se liší svojí podstatou, druhem, intenzitou, ale v jehož pozadí vždy stojí odloučení od rodičů. Langmeier a Matějček v této souvislosti zmiňují pojem "deprivační zkušenosti" dítěte a myslí tím skutečnost, že dítě prošlo deprivační situací. (Langmeier, Matějček, 1968), tento pojem do jisté míry charakterizuje společný znak dětí umístěných do dětského domova. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The theme of my diploma theses is "drawings of pre-school aged children in children's home". The main aim was to find out what are the drawing specificities of children living in children's home and find out differences in Drawings of children living in children's homes and in function family. My research was realized in children's homes in Prague and Prague's environs. I have submitted to the children a few drawing tests - free drawing, human figure drawing, tree drawing, The Star - Wave - Test and free drawing in virtue of partially given theme (drawing based on perused fairy tale). Within the frame of my research I carried out interviews with expert in practice with the children from children's homes - psychologist, special pedagogue and arttherapist. I did systematical observation and debated with the children about the drawings during testing. Then I submitted questionnaire concerning drawing of children from children's homes to pedagogues working in children's home. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990009765400106986 | |