Možnosti využití problémové úlohy pro metakognitivní nácvik
The potential of problem-solving tasks for meta-cognitive training
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15482Identifikátory
SIS: 60293
Kolekce
- Kvalifikační práce [19160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Krykorková, Hana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
20. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Práci jsme věnovali ověření možnosti rozvoje metakognice v úkolových situacích označovaných jako "řešení problémů" - konkrétně slovních úloh ve čtvrté třídě základní školy. Schopnost metakognice přispívá k lepší orientaci v rychle se měnícím světě tím, že přináší efektivní nástroje pro zpracování informací a strategie zvládání učiva ěi řešení problémů. Metakognici lze rozvíjet v průběhu metodicky koncipované výuky, např. tréninku zaměřeného na rozvoj monitorování a regulace kognitivní činnosti žáků. Ve škole se děti setkávají s řešením výukových problémů v téměř všech školních předmětech. Slovní úlohy jsou významným představitelem školních úkolových situací a také problematickou oblastí školní výuky vůbec. Řešení matematických úloh je komplexem kognitivních aktivit zahrnujících množství procesů a strategií, které vytvářejí intervenční prostor k rozvoji metakognice. Nabyté metakognitivní znalosti poté zpětně pozitivně ovlivňují proces řešení problémů. i V první části práce shrnujeme teoretická východiska a strategie metakognitivního nácviku. V rámci empirické části jsme ověřovali návrh výcviku v řešení slovních úloh. Popisujeme techniky a přístupy, jejichž prostřednictvím jsme předávali dětem nástroje pro rozvoj řízení řešení slovních úloh (tzn. nástroje pro monitorování, plánování a reflektování). Důraz byl...
This study investigates the effects of metacognitive training in mathematic word problem solving in the 4th grade of elementary school. Metacognition introduces tools for better coping with the demands of changing world by offering strategies for efficient learning or succesful problem solving etc. Metacognitive knowledge and regulation can be improved through classroom instructional practices. Many pupils have difficulty solving math word problems because they often cannot decide what to do to solve the problem. Mathematical problem solving is a complex cognitive activity involving a number of processes and strategies, which creates an opportunity for intervention to improve metacognition. The metacognitive knowledge in turn helps the pupil to represent the mental model of the word problem and also guides process of problem solving towards the solution. In the first part of this paper we present the theoretical resources for creating a metacognitive training and summarize strategies, that teachers can use to facilitate children's metacognitive development and promote the monitoring and regulation of their cognitive enterprises. In the practical part we describe the methodology and outcomes of the proposed training. The obstacles in implementing the training and recommendations on how regular classroom...