dc.contributor.advisor | Tichá, Milena | |
dc.creator | Vosecká, Michaela | |
dc.date.accessioned | 2017-04-10T13:08:03Z | |
dc.date.available | 2017-04-10T13:08:03Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/15490 | |
dc.description.abstract | The aim of this thesis is to give an overview about unemployment. There are some reasons for this topic. First of all, it is the fact that unemployment is a very serious problem; secondly, only a good knowledge about it can help us to solve it. The first step to understand the phenomenon of unemployment was being aware of what it really means. Secondly, we had to know why unemployment origins. Then, the kinds of unemployment were introduced and explained. Finally, the thesis focused on the way two main economic schools look at unemployment and how their attitudes towards it can be seen in real politics. That was all for the theoretical part. I have chosen Ireland for the practical part because it is a country very similar to ours (considering the size) and their unemployment rate was 10.4% lower in the year 2000 than in 1991. The surveys of single unemployment rates confirmed the idea that the main reason for this incredible decrease was investments into human sources. In other words, these caused the starting up of the economy and attracted foreign investments which finally led to the previous mentioned low unemployment rate. | en_US |
dc.description.abstract | Cílem této práce bylo poskytnout obraz o fenoménu nezaměstnanosti. Cílem prvním bylo definovat přesně, co to vlastně nezaměstnanost je. Ač se to mohlo zdát na první pohled snadné, při upřesňování tohoto pojmu se ukázaly různé problémy. Je totiž potřeba přesně si stanovit pojmy, nezaměňovat osoby nezaměstnané s lidmi ekonomicky neaktivními apod. Zároveň je třeba vždy si ověřit z jaké definice vychází daný stát, když tvrdí, že osoba je bez placené práce. Když se všechny definice spojily, bylo možné vytvořit závěr, že nezaměstnaný je ten, kdo nemá placené zaměstnání, je registrovaný na úřadu práce (či jiné obdobné instituci), práci si hledá a v určité době je do ní ochoten nastoupit. Po stanovení pojmu nezaměstnaného se logicky nabízela otázka, jak nezaměstnanost vzniká? | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Nezaměstnanost v Irsku | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2008 | |
dcterms.dateAccepted | 2008-05-19 | |
dc.description.department | Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 58841 | |
dc.title.translated | Unemployment in Ireland | en_US |
dc.contributor.referee | Holubec, Stanislav | |
dc.identifier.aleph | 001012793 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Social Scienses | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - základy společenských věd | cs_CZ |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - základy společenských věd | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Social Scienses | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem této práce bylo poskytnout obraz o fenoménu nezaměstnanosti. Cílem prvním bylo definovat přesně, co to vlastně nezaměstnanost je. Ač se to mohlo zdát na první pohled snadné, při upřesňování tohoto pojmu se ukázaly různé problémy. Je totiž potřeba přesně si stanovit pojmy, nezaměňovat osoby nezaměstnané s lidmi ekonomicky neaktivními apod. Zároveň je třeba vždy si ověřit z jaké definice vychází daný stát, když tvrdí, že osoba je bez placené práce. Když se všechny definice spojily, bylo možné vytvořit závěr, že nezaměstnaný je ten, kdo nemá placené zaměstnání, je registrovaný na úřadu práce (či jiné obdobné instituci), práci si hledá a v určité době je do ní ochoten nastoupit. Po stanovení pojmu nezaměstnaného se logicky nabízela otázka, jak nezaměstnanost vzniká? | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of this thesis is to give an overview about unemployment. There are some reasons for this topic. First of all, it is the fact that unemployment is a very serious problem; secondly, only a good knowledge about it can help us to solve it. The first step to understand the phenomenon of unemployment was being aware of what it really means. Secondly, we had to know why unemployment origins. Then, the kinds of unemployment were introduced and explained. Finally, the thesis focused on the way two main economic schools look at unemployment and how their attitudes towards it can be seen in real politics. That was all for the theoretical part. I have chosen Ireland for the practical part because it is a country very similar to ours (considering the size) and their unemployment rate was 10.4% lower in the year 2000 than in 1991. The surveys of single unemployment rates confirmed the idea that the main reason for this incredible decrease was investments into human sources. In other words, these caused the starting up of the economy and attracted foreign investments which finally led to the previous mentioned low unemployment rate. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990010127930106986 | |