Etický kodex učitele
The ethical codex of the teacher
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15510Identifikátory
SIS: 59465
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Světlíková, Božena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Školský management
Katedra / ústav / klinika
Centrum školského managementu
Datum obhajoby
21. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Práce se zabývá problematikou etiky. Po obecném úvodu se její obsah zaměřuje na profesní etiku, konkrétně na etické kodexy. Nejprve mapuje využívání etických kodexů jako nástroje personálního řízení v ziskovém sektoru, pak se přesunuje pozornost do neziskového sektoru. Hlavním tématem práce je existence, potřebnost a využití etických kodexů ve školství, konkrétně v oblasti základního školství. Ve výzkumné části autorka předkládá několik předpokladů o etickém kodexu učitelů a výzkumným šetřením ověřuje jejich pravdivost. Analýzou získaných dat dochází závěrům, že na českých základních školách nejsou stanoveny etické normy, přestože jejich existenci ředitelé považují za potřebnou, uvědomují si i jejich úlohu jako možného nástroje řízení v některých oblastech. Přestože se výzkumem prokázalo, že ředitelé vědí, kde hledat informace z oblasti profesní etiky, v závěru práce autorka nabízí zdroje pro vytváření etických kodexů. Práce může posloužit jako výchozí bod pro další kroky v zavádění etických kodexů učitelů do základních škol.
The thesis deals with the problems of ethics. After a general introduction the contents focuses on professional ethics and ethical codices in particular. At first it maps the usage of ethical codices as tools of personal control at a profit sector, and then it moves its attention to the non-profit sector. The main topic of the study lies in the existence, necessity and usage of ethical codices in the educational system and in the primary education in particular. In the research part the author puts forward several assumptions about the ethical codex of teachers and by critical observation tests its verity. By analyzing the obtained results, the author reaches the conclusion that there are no given ethical codices at the Czech elementary schools, although head teachers consider its existence as necessary and are conscious of its role as a potential operating tool at several areas. Although the research shows that the head teachers know where to look for the information in the field of professional ethics, at the last part of the thesis the author offers several resources helpful for the creation of ethical codices. The work may serve as an initial point for subsequent steps of implementing ethical codices of teachers at elementary schools.