dc.contributor.advisor | Knoll, Jiří | |
dc.creator | Pohanková, Iva | |
dc.date.accessioned | 2017-04-10T13:12:23Z | |
dc.date.available | 2017-04-10T13:12:23Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/15511 | |
dc.description.abstract | Considering the ever growing demands imposed on the present day education managers and their subordinates in a rapidly developing transformation society, the issues of mental well-being and of keeping it are substantiated, because properly working managers and teaching staff play a key role in every school's success. This thesis is focusing on identifying the causes of the negative phenomena connected with mental health with which education managers and teaching staff are confronted on an everyday basis; i.e. the causes of stress and burnout syndrome. This thesis also deals with the aftermaths of these negative factors that may have adverse effects on the performance of the whole staff. The main objective of the thesis was to compile a well-arranged manual for school managers, or principals. The manual should be instrumental in creating an appropriate concept of mental hygiene for the teachers. Its implementation could prevent the above-referenced phenomena in a goal-directive fashion, minimize their occurrence, and deal with their consequences, if any, effectively and immediately. | en_US |
dc.description.abstract | Vzhledem k tomu, že požadavky na současné školské manažery i jejich podřízené v rychle rozvíjející se transformační společnosti ve všech oblastech života neustále rostou, jsou otázky duševního zdraví a péče o něj určitě na místě, neboť zdravý a fungující manažer a pedagogický sbor jsou základem úspěchu každé školy. Práce je zaměřena na zjištění příčin negativních jevů v oblasti duševního zdraví, se kterými se manažeři ve školství i ostatní členové pedagogického sboru v každodenním životě setkávají - to znamená na příčiny stresu a syndromu vyhoření, a zabývá se také jejich důsledky, jež mohou nepříznivě ovlivnit práci celého kolektivu. Hlavním cílem práce by pak mělo být zpracovat pro manažery škol, tedy ředitele, přehlednou příručku, jež by se stala vodítkem pro vytvoření vhodné koncepce psychohygieny pro pedagogy tak, aby se výše zmiňovaným jevům cíleně předcházelo, jejich výskyt se tím minimalizoval a případné důsledky se účinně a bezodkladně řešily. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Manažer ve školství a duševní hygiena, jako role při vytváření koncepce psychohygieny ve školách a školských zařízeních Pardubického kraje | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2008 | |
dcterms.dateAccepted | 2008-05-20 | |
dc.description.department | Centrum školského managementu | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 59434 | |
dc.title.translated | School Management and its Role in the Formation of Psychohygienne in the Schools of Pardubice District | en_US |
dc.contributor.referee | Svoboda, Jiří | |
dc.identifier.aleph | 001228655 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | School Management | en_US |
thesis.degree.discipline | Školský management | cs_CZ |
thesis.degree.program | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
thesis.degree.program | Specialization in Education | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Centrum školského managementu | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Školský management | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | School Management | en_US |
uk.degree-program.cs | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Specialization in Education | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Vzhledem k tomu, že požadavky na současné školské manažery i jejich podřízené v rychle rozvíjející se transformační společnosti ve všech oblastech života neustále rostou, jsou otázky duševního zdraví a péče o něj určitě na místě, neboť zdravý a fungující manažer a pedagogický sbor jsou základem úspěchu každé školy. Práce je zaměřena na zjištění příčin negativních jevů v oblasti duševního zdraví, se kterými se manažeři ve školství i ostatní členové pedagogického sboru v každodenním životě setkávají - to znamená na příčiny stresu a syndromu vyhoření, a zabývá se také jejich důsledky, jež mohou nepříznivě ovlivnit práci celého kolektivu. Hlavním cílem práce by pak mělo být zpracovat pro manažery škol, tedy ředitele, přehlednou příručku, jež by se stala vodítkem pro vytvoření vhodné koncepce psychohygieny pro pedagogy tak, aby se výše zmiňovaným jevům cíleně předcházelo, jejich výskyt se tím minimalizoval a případné důsledky se účinně a bezodkladně řešily. | cs_CZ |
uk.abstract.en | Considering the ever growing demands imposed on the present day education managers and their subordinates in a rapidly developing transformation society, the issues of mental well-being and of keeping it are substantiated, because properly working managers and teaching staff play a key role in every school's success. This thesis is focusing on identifying the causes of the negative phenomena connected with mental health with which education managers and teaching staff are confronted on an everyday basis; i.e. the causes of stress and burnout syndrome. This thesis also deals with the aftermaths of these negative factors that may have adverse effects on the performance of the whole staff. The main objective of the thesis was to compile a well-arranged manual for school managers, or principals. The manual should be instrumental in creating an appropriate concept of mental hygiene for the teachers. Its implementation could prevent the above-referenced phenomena in a goal-directive fashion, minimize their occurrence, and deal with their consequences, if any, effectively and immediately. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Centrum školského managementu | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990012286550106986 | |