Přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání
The Process of Entrolling Children to the Pre-school education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15512Identifikátory
SIS: 59463
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kroláková, Dagmar
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Školský management
Katedra / ústav / klinika
Centrum školského managementu
Datum obhajoby
23. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Závěrečná bakalářská práce se zabývá především procesem přijímání dětí předškolnímu vzdělávání a zjišťováním skutečností, které ovlivňují tento proces. Zamýšlí se nad způsobem přijímání dětí do mateřské školy při dodržení všech právních norem, s důrazem na Úmluvu o právech dítěte a upozorňuje na odlišné znění v přednosti přijímání dětí. Mapuje dosavadní vývoj, disproporce mezi počtem žadatelů a kapacitní možností mateřských škol, kdy vytvoření a používání kritérií pro přijetí dětí neřeší problém s nedostatkem míst v mateřských školách. Vychází z poznatků z dosažitelné literatury a právních norem, vlastní praxe a zkušeností. Porovnává výsledky šetření z vlastního výzkumu a celostátních statistických údajů. Přináší ucelený metodický materiál, který by v souladu se zákonem pomohl ředitelům mateřských škol rozhodovat ve správním řízení. Vlastní výzkum, za použití výzkumných metod, analyzuje, zda problémy spojené s přijímáním dětí a kapacitou mateřských škol jsou regionální, nebo v celé ČR a jak jsou řešeny.
The final bachelor work is particularly concerned with the process of enrolling children to the pre-school education and with finding out circumstances influencing this process. It considers the way of taking children into nursery schools complying with all legal regulations and emphasizing the Convention on the Rights of the Children, and it draws attention to the different wording of the law on the children's enrolments. It maps hitherto progress, disproportions between the number of applicants and capacitive possibilities of the nursery schools when formulation and use of criteria for enrolling children do not solve the problems with insufficiency of posts in nursery schools. The bachelor work is based on the knowledge included in available literature and legal regulations, my own practice and experience. It compares results of my own research and nation-wide data. It brings up a comprehensive methodical material which in compliance with law could help headmasters of nursery schools in decision-making on administrative action. Using exploratory methods, my own research is assessing if problems related with enrolling children and with capacity of nursery schools are regional or if they are occurring in the whole ČR, and how they are treated.