Zobrazit minimální záznam

Education of the roma in the area of former Czechoslovakia from 1945 until now
dc.contributor.advisorČervenka, Jan
dc.creatorHlaváčková, Iva
dc.date.accessioned2017-04-11T11:32:24Z
dc.date.available2017-04-11T11:32:24Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/16042
dc.description.abstractTato práce popisuje a hodnotí jak bylo k vzdělávání Romů přistupováno v období komunismu a po roce 1989 hlavně ze strany státní politiky. Práce klade důraz na objasnění současné situace ve vzdělávání Romů. První část práce mapuje období 1945-1989. Vzdělávání se stává nástrojem asimilace. Záměrem režimu bylo zcela odstranit romský jazyk a kulturu. Školský systém nereflektoval odlišnou etnicitu romských dětí, které tak dosahují pouze nízké vzdělanostní úrovně. Tato část se například věnuje tzv. "cikánským" školám, rozebírá snahy státu o zapojení romských dětí do školní docházky a jejich výsledky. Blíže jsou osvětleny důvody neúspěchů ve vzdělávání Romů např. problémy s vyučovacím jazykem. Nelze opomenout ani kapitolu o výchově a vzdělávání dítěte v romské rodině. Druhá část práce se věnuje situaci po roce 1989. Navzdory politickým změnám školský systém přítomnost romských dětí dlouhou dobu stále nereflektoval. Určitý zlom nastal v letech 1997-2000, kdy vládní opatření začala být uváděna do praxe. Tato část práce tedy rozebírá vládní ustanovení, koncepci integrace, školský zákon a další důležité dokumenty ve vztahu ke vzdělávání Romů. Popisuje různé příčiny neúspěchů romských dětí ve vzdělávacím systému v tomto období. Zabývá se diskriminačním a segregačním faktorem. Pozornost je věnována nástrojům umožňujícím...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis describes and evaluates how the government acceded to an education of the Roma during the time of communism and after the year 1989. The thesis places emphasis on clarifying contemporary situation of education of the Roma. The first part of the thesis focuses on the period from 1945 till 1989. Education became an instrument of assimilation. The intention of communistic government was to eliminate romani language and culture. Education system did not reflect different ethnicity of romani children, who have not reached high-level of education. This part is for example concerned with so-called "gypsy" schools, analyses efforts of the government to involve romani children in school attendance and their results. The thesis also discusses reasons of failure in education of the Roma e.g. problems with tuitional language. Moreover, it cannot be leaving out a chapter about education of child in romani family. The second part of the thesis is concentrated on the situation after the year 1989. In spite of the political changes education system has not reflected romani children for a long time. A certain shift became between 1997-2000, when the government measures started to be used. This part of the thesis deals with the government measures, the conception of integration, educational law and other important...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleVzdělávání Romů na území bývalého Československa od roku 1945 po současnostcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-06-23
dc.description.departmentÚstav jižní a centrální Asiecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of South and Central Asiaen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId60268
dc.title.translatedEducation of the roma in the area of former Czechoslovakia from 1945 until nowen_US
dc.contributor.refereeSadílková, Helena
dc.identifier.aleph001192677
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineRomistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineRomani Studiesen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav jižní a centrální Asiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of South and Central Asiaen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csRomistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enRomani Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce popisuje a hodnotí jak bylo k vzdělávání Romů přistupováno v období komunismu a po roce 1989 hlavně ze strany státní politiky. Práce klade důraz na objasnění současné situace ve vzdělávání Romů. První část práce mapuje období 1945-1989. Vzdělávání se stává nástrojem asimilace. Záměrem režimu bylo zcela odstranit romský jazyk a kulturu. Školský systém nereflektoval odlišnou etnicitu romských dětí, které tak dosahují pouze nízké vzdělanostní úrovně. Tato část se například věnuje tzv. "cikánským" školám, rozebírá snahy státu o zapojení romských dětí do školní docházky a jejich výsledky. Blíže jsou osvětleny důvody neúspěchů ve vzdělávání Romů např. problémy s vyučovacím jazykem. Nelze opomenout ani kapitolu o výchově a vzdělávání dítěte v romské rodině. Druhá část práce se věnuje situaci po roce 1989. Navzdory politickým změnám školský systém přítomnost romských dětí dlouhou dobu stále nereflektoval. Určitý zlom nastal v letech 1997-2000, kdy vládní opatření začala být uváděna do praxe. Tato část práce tedy rozebírá vládní ustanovení, koncepci integrace, školský zákon a další důležité dokumenty ve vztahu ke vzdělávání Romů. Popisuje různé příčiny neúspěchů romských dětí ve vzdělávacím systému v tomto období. Zabývá se diskriminačním a segregačním faktorem. Pozornost je věnována nástrojům umožňujícím...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis describes and evaluates how the government acceded to an education of the Roma during the time of communism and after the year 1989. The thesis places emphasis on clarifying contemporary situation of education of the Roma. The first part of the thesis focuses on the period from 1945 till 1989. Education became an instrument of assimilation. The intention of communistic government was to eliminate romani language and culture. Education system did not reflect different ethnicity of romani children, who have not reached high-level of education. This part is for example concerned with so-called "gypsy" schools, analyses efforts of the government to involve romani children in school attendance and their results. The thesis also discusses reasons of failure in education of the Roma e.g. problems with tuitional language. Moreover, it cannot be leaving out a chapter about education of child in romani family. The second part of the thesis is concentrated on the situation after the year 1989. In spite of the political changes education system has not reflected romani children for a long time. A certain shift became between 1997-2000, when the government measures started to be used. This part of the thesis deals with the government measures, the conception of integration, educational law and other important...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav jižní a centrální Asiecs_CZ
dc.identifier.lisID990011926770106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV