dc.contributor.advisor | Červenka, Jan | |
dc.creator | Hlaváčková, Iva | |
dc.date.accessioned | 2017-04-11T11:32:24Z | |
dc.date.available | 2017-04-11T11:32:24Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/16042 | |
dc.description.abstract | Tato práce popisuje a hodnotí jak bylo k vzdělávání Romů přistupováno v období komunismu a po roce 1989 hlavně ze strany státní politiky. Práce klade důraz na objasnění současné situace ve vzdělávání Romů. První část práce mapuje období 1945-1989. Vzdělávání se stává nástrojem asimilace. Záměrem režimu bylo zcela odstranit romský jazyk a kulturu. Školský systém nereflektoval odlišnou etnicitu romských dětí, které tak dosahují pouze nízké vzdělanostní úrovně. Tato část se například věnuje tzv. "cikánským" školám, rozebírá snahy státu o zapojení romských dětí do školní docházky a jejich výsledky. Blíže jsou osvětleny důvody neúspěchů ve vzdělávání Romů např. problémy s vyučovacím jazykem. Nelze opomenout ani kapitolu o výchově a vzdělávání dítěte v romské rodině. Druhá část práce se věnuje situaci po roce 1989. Navzdory politickým změnám školský systém přítomnost romských dětí dlouhou dobu stále nereflektoval. Určitý zlom nastal v letech 1997-2000, kdy vládní opatření začala být uváděna do praxe. Tato část práce tedy rozebírá vládní ustanovení, koncepci integrace, školský zákon a další důležité dokumenty ve vztahu ke vzdělávání Romů. Popisuje různé příčiny neúspěchů romských dětí ve vzdělávacím systému v tomto období. Zabývá se diskriminačním a segregačním faktorem. Pozornost je věnována nástrojům umožňujícím... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis describes and evaluates how the government acceded to an education of the Roma during the time of communism and after the year 1989. The thesis places emphasis on clarifying contemporary situation of education of the Roma. The first part of the thesis focuses on the period from 1945 till 1989. Education became an instrument of assimilation. The intention of communistic government was to eliminate romani language and culture. Education system did not reflect different ethnicity of romani children, who have not reached high-level of education. This part is for example concerned with so-called "gypsy" schools, analyses efforts of the government to involve romani children in school attendance and their results. The thesis also discusses reasons of failure in education of the Roma e.g. problems with tuitional language. Moreover, it cannot be leaving out a chapter about education of child in romani family. The second part of the thesis is concentrated on the situation after the year 1989. In spite of the political changes education system has not reflected romani children for a long time. A certain shift became between 1997-2000, when the government measures started to be used. This part of the thesis deals with the government measures, the conception of integration, educational law and other important... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Vzdělávání Romů na území bývalého Československa od roku 1945 po současnost | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2008 | |
dcterms.dateAccepted | 2008-06-23 | |
dc.description.department | Ústav jižní a centrální Asie | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of South and Central Asia | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 60268 | |
dc.title.translated | Education of the roma in the area of former Czechoslovakia from 1945 until now | en_US |
dc.contributor.referee | Sadílková, Helena | |
dc.identifier.aleph | 001192677 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Romistika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Romani Studies | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav jižní a centrální Asie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of South and Central Asia | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Romistika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Romani Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce popisuje a hodnotí jak bylo k vzdělávání Romů přistupováno v období komunismu a po roce 1989 hlavně ze strany státní politiky. Práce klade důraz na objasnění současné situace ve vzdělávání Romů. První část práce mapuje období 1945-1989. Vzdělávání se stává nástrojem asimilace. Záměrem režimu bylo zcela odstranit romský jazyk a kulturu. Školský systém nereflektoval odlišnou etnicitu romských dětí, které tak dosahují pouze nízké vzdělanostní úrovně. Tato část se například věnuje tzv. "cikánským" školám, rozebírá snahy státu o zapojení romských dětí do školní docházky a jejich výsledky. Blíže jsou osvětleny důvody neúspěchů ve vzdělávání Romů např. problémy s vyučovacím jazykem. Nelze opomenout ani kapitolu o výchově a vzdělávání dítěte v romské rodině. Druhá část práce se věnuje situaci po roce 1989. Navzdory politickým změnám školský systém přítomnost romských dětí dlouhou dobu stále nereflektoval. Určitý zlom nastal v letech 1997-2000, kdy vládní opatření začala být uváděna do praxe. Tato část práce tedy rozebírá vládní ustanovení, koncepci integrace, školský zákon a další důležité dokumenty ve vztahu ke vzdělávání Romů. Popisuje různé příčiny neúspěchů romských dětí ve vzdělávacím systému v tomto období. Zabývá se diskriminačním a segregačním faktorem. Pozornost je věnována nástrojům umožňujícím... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis describes and evaluates how the government acceded to an education of the Roma during the time of communism and after the year 1989. The thesis places emphasis on clarifying contemporary situation of education of the Roma. The first part of the thesis focuses on the period from 1945 till 1989. Education became an instrument of assimilation. The intention of communistic government was to eliminate romani language and culture. Education system did not reflect different ethnicity of romani children, who have not reached high-level of education. This part is for example concerned with so-called "gypsy" schools, analyses efforts of the government to involve romani children in school attendance and their results. The thesis also discusses reasons of failure in education of the Roma e.g. problems with tuitional language. Moreover, it cannot be leaving out a chapter about education of child in romani family. The second part of the thesis is concentrated on the situation after the year 1989. In spite of the political changes education system has not reflected romani children for a long time. A certain shift became between 1997-2000, when the government measures started to be used. This part of the thesis deals with the government measures, the conception of integration, educational law and other important... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav jižní a centrální Asie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990011926770106986 | |