Duchovní hudba a její místo v liturgii po II. vatikánském koncilu
Sacral music and its Position in Liturgy after the 2nd Vatican Council
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16577Identifikátory
SIS: 15048
Kolekce
- Kvalifikační práce [2248]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Minářová Výborná, Terezie
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Teologické nauky
Katedra / ústav / klinika
Katedra pastorálních oborů a právních věd
Datum obhajoby
10. 6. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Diplomová práce Duchovní hudba a její místo v liturgii po II. vatikánském koncilu Autorka: Markéta Gabrielová Resumé Diplomová práce Duchovní hudba a její místo v liturgii po II. vatikánském koncilu se zabývá tématem liturgické hudby. V první části práce je vysvětlen pojem hudba, duchovní hudba a liturgická hudba, jsou zde popsány funkce hudby, vliv hudby (zejména duchovní) na člověka. Dále je nastíněn vývoj duchovní hudby od doby Starého a Nového zákona přes duchovní hudbu starověku, středověku, renesance, baroka, klasicismu, romantismu až po dobu 20. století a současnosti. Je zde popsána podoba duchovní hudby v jednotlivých obdobích a uvedeni nejvýznamnější skladatelé a jejich díla. V dalších kapitolách je předložen ideální obraz liturgické hudby, jak je uveden v oficiálních dokumentech magisteria. Pojednání o liturgické hudbě obsahuje Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum concilium v šesté kapitole, článek 112-121. Práce uvádí fakta, kterými se jednotlivé články zabývají. V nich je vyzdvižena posvátnost liturgické hudby, zmíněna aktivní účast lidu, latina i národní jazyky, péče o kvalitu liturgické hudby, zřizování sborů a vzdělávacích zařízení, význam gregoriánského chorálu a lidového náboženského zpěvu. Uvedeny jsou také tradice národů, používání hudebních nástrojů při bohoslužbě, zvláště varhan,...
Sacral Music and its Positioning in Liturgy after The 2nd Vatican council. This diploma thesis covers topic of liturgical music. In its first part the terms music, sacral music and liturgical music are explained. It outlines development of liturgical music from its beginnings until nowadays. Furthermore it informs about documents which deal with liturgical music and about requirements which these documents put on organists and other musicians responsible for music during divine services. In its second part the results of the questionaire sent to organists of Litoměřice Diocese are worked out and there is an attempt to show what the status of music in this region is and how much it conforms to requirements, which are put on it. Key terms Sacral music. Liturgical music. Liturgical requirements. Church organists. Level of liturgical music.