Zobrazit minimální záznam

Faith, reason and experience in the popular medicine of late-medieval Bohemia
dc.contributor.advisorŘíhová, Milada
dc.creatorTomíček, David
dc.date.accessioned2018-09-18T08:00:05Z
dc.date.available2018-09-18T08:00:05Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/16610
dc.description.abstractKomparace textů běžných zaříkávadel v širším evropském kontextu ukázala, že tyto drobné staročeské literární útvary mají latinské protějšky, respektive analogie v řadě jazyků středověké společnosti. Je tedy více než pravděpodobné, že zmiňované verbální formule výslednou podobu získaly pod vlivem církevní inspirace a distribuovány byly mj. právě za asistence kléru. Ve světle moderní medicíny se víra v lístky s ochrannými nápisy může jevit jako iracionální a pověrečná. V lidové kultuře středověku však byla tato praxe vnímána jako racionální. Církev ji za pověrečnou označovala spíše z hlediska pochybné formy, nikoliv pro vlastní důvěru v moc nadpřirozených sil. Zásah světce ve prospěch petenta byl vnímán jako reálný, stejně jako vliv divotvorné moci drahého kamene či působení odvaru z léčivých bylin. Na základě rozboru rituálů translace nemoci a sémanticko-funkčního rozboru verbálních formulí můžeme konstatovat, že jak rituály, tak zaříkávadla disponují vnitřní logikou, opírající se o sympatetické principy.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis was created in connection with a previous study of Czech printed medical literature from the 16th century. For the purposes of the thesis I newly focused on medical manuscripts written in the 15th and the 16th century, which I consider to be a unique resource for understanding of the popular medicine. Chosen Czech written texts represent a boundary field, the mix of popular therapy and learned medicine. There were two dominant aetiologic conceptions in the medieval period: a) medical one, b) religious one. According the first one, a cause of illness was viewed as an imbalance of humours. According the religious conception, a cause of illness was considered to be supernatural: either God or devil. I expected lots of manifestations of second conception (prayer, fasting, ritual or other magical acts) and stress on experience in our manuscript sources. It is hard to discern whether we deal with licit religious act or with illicit magic in certain examples, but there are some clues. Firstly, the evidence of magic might be a strong confidence in ritual itself. Secondly, we can observe both laws of sympathetic magic in our manuscripts. I formulated three questions during my research: a) The lack of theoretical knowledge in popular medicine had to be necessarily compensated by some other factors. If it...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, 1. lékařská fakultacs_CZ
dc.titleVíra, rozum a zkušenost v lidovém lékařství pozdněstředověkých Čechcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-06-25
dc.description.departmentInstitute of History of Medicine and Foreign Languages First Faculty of Medicine Charles Universityen_US
dc.description.departmentÚstav dějin lékařství a cizích jazyků 1. LF UK v Prazecs_CZ
dc.description.facultyFirst Faculty of Medicineen_US
dc.description.faculty1. lékařská fakultacs_CZ
dc.identifier.repId112667
dc.title.translatedFaith, reason and experience in the popular medicine of late-medieval Bohemiaen_US
dc.contributor.refereeSpunar, Pavel
dc.contributor.refereeKaiserová, Kristina
dc.identifier.aleph001114794
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.discipline-cs_CZ
thesis.degree.discipline-en_US
thesis.degree.programHistory of Medicineen_US
thesis.degree.programDějiny lékařstvícs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-cs1. lékařská fakulta::Ústav dějin lékařství a cizích jazyků 1. LF UK v Prazecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFirst Faculty of Medicine::Institute of History of Medicine and Foreign Languages First Faculty of Medicine Charles Universityen_US
uk.faculty-name.cs1. lékařská fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFirst Faculty of Medicineen_US
uk.faculty-abbr.cs1.LFcs_CZ
uk.degree-discipline.cs-cs_CZ
uk.degree-discipline.en-en_US
uk.degree-program.csDějiny lékařstvícs_CZ
uk.degree-program.enHistory of Medicineen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csKomparace textů běžných zaříkávadel v širším evropském kontextu ukázala, že tyto drobné staročeské literární útvary mají latinské protějšky, respektive analogie v řadě jazyků středověké společnosti. Je tedy více než pravděpodobné, že zmiňované verbální formule výslednou podobu získaly pod vlivem církevní inspirace a distribuovány byly mj. právě za asistence kléru. Ve světle moderní medicíny se víra v lístky s ochrannými nápisy může jevit jako iracionální a pověrečná. V lidové kultuře středověku však byla tato praxe vnímána jako racionální. Církev ji za pověrečnou označovala spíše z hlediska pochybné formy, nikoliv pro vlastní důvěru v moc nadpřirozených sil. Zásah světce ve prospěch petenta byl vnímán jako reálný, stejně jako vliv divotvorné moci drahého kamene či působení odvaru z léčivých bylin. Na základě rozboru rituálů translace nemoci a sémanticko-funkčního rozboru verbálních formulí můžeme konstatovat, že jak rituály, tak zaříkávadla disponují vnitřní logikou, opírající se o sympatetické principy.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis was created in connection with a previous study of Czech printed medical literature from the 16th century. For the purposes of the thesis I newly focused on medical manuscripts written in the 15th and the 16th century, which I consider to be a unique resource for understanding of the popular medicine. Chosen Czech written texts represent a boundary field, the mix of popular therapy and learned medicine. There were two dominant aetiologic conceptions in the medieval period: a) medical one, b) religious one. According the first one, a cause of illness was viewed as an imbalance of humours. According the religious conception, a cause of illness was considered to be supernatural: either God or devil. I expected lots of manifestations of second conception (prayer, fasting, ritual or other magical acts) and stress on experience in our manuscript sources. It is hard to discern whether we deal with licit religious act or with illicit magic in certain examples, but there are some clues. Firstly, the evidence of magic might be a strong confidence in ritual itself. Secondly, we can observe both laws of sympathetic magic in our manuscripts. I formulated three questions during my research: a) The lack of theoretical knowledge in popular medicine had to be necessarily compensated by some other factors. If it...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, 1. lékařská fakulta, Ústav dějin lékařství a cizích jazyků 1. LF UK v Prazecs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990011147940106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV