Mytologie a ideologie "dětských" semiotických kódů v časopise Sluníčko před a po r. 1989
Mythology and ideology of "children's" semantic codes in the magazine Sluníčko before and after year 1989
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16922Identifikátory
SIS: 59866
Kolekce
- Kvalifikační práce [18149]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švec, Luboš
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
18. 6. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Bakalářská diplomová práce "Mytologie a ideologie "dětských" sémiotických kódů v časopise Sluníčko před a po r. 1989" pojednává o specifickém způsobu konstrukce světa na stránkách dětského časopisu. Vzhledem k rozsahu bakalářské práce byla k analýze zvolena dvě úzce časově ohraničená období, ročníky 20 a 40. K teoretické stránce patří nejen popis hlavní metody - sémiotická analýza, ale také nástin problematiky psychologického vývoje dítěte, žánrů určených pro dětské čtenáře a stručné vysvětlení proměn chápání mytologie od počátku dějin lidstva do současnosti. Snahou v praktické části práce bylo objevit a rozkrýt mýty spojené s několika tématy (rodina, svátky, vzdělávání, práce a rozdíly mezi lidmi). Na základě Barthovy teorie mytologie a ideologie byla provedena sémiotická analýza primárního systému, tzn. jazyka vybraných textů (zastoupena je poezie, próza i redakční materiály, které lze nazvat pracovní listy - rozvíjí schopnosti dítěte) a také několika obrázků, které měly pro analýzu zásadní význam. U charakteristických materiálů jsme zkoumali, co se děje s částmi znaku (označující a označované)z primárního systému, pokud přejdou do systému sekundárního, který Barthes nazývá metajazyk nebo také mytologický systém. Zvláštní kapitola se věnuje reklamě, která se objevila až ročníku 40. Zejména na příkladě...
Diploma thesis "Mythology and ideology of "children's" semantic codes in the magazine Sluníčko before and after year 1989" deals with a specific way of construction of reality. We worked with two volumes, No. 20 and 40. Theoretic part deals with the description of main method - semiotic analysis, but also with psychological development of a child, genres intended for a child reader and with the transformation of mythology. We tried to detect myths connected with some topics (family, festival, education, work and differences among people). We carried out semiotic analysis based on the Barthes' theory of mythology and ideology. We studied what happens with the parts of sign in the prime system, if they move into to the secondary system. Barthes called this system metalanguage or also a mythological system. Another chapter deals with advertising that appeared in volume 40. According to the primary hypotheses there aren't changes in mythology and ideology. After we had analysed texts and also some pictures, we recognized that our inquests aren't definite. The myth has not been transformed only in the event of some subjects (e.g. family); changes in mythology are connected with an ideological transformation (e.g. subjects work and festival). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)