Aspekty vzdělávání jedinců v období přechodu z produktivního do postproduktivního období života
Aspects of education of those adults, who are ending their productive period of life
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17067Identifikátory
SIS: 61954
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šnýdrová, Ivana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
9. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Práce obsahuje shrnutí základních vědeckých náhledů na vzdělávání osob starších 50 let, kteří jsou stále ještě zaměstnáni. Úvodní kapitola je věnována demografickému rozboru, kapitoly další pak obsahují charakteristiky tohoto životního období z hlediska psychologického, sociálního a neurobiologického a uvedená fakta uvádějí do souvislostí s možnostmi a postoji cílové skupiny ke vzdělávání. Argumentace je vedena se záměrem obhájit smysluplnost kontinuálního vzdělávání této generace a vyvrácení určitých myšlenkových stereotypů, které se vyskytují jak u samotných starších dospělých, tak celé společnosti. Ve druhé části jsou blíže rozebrány současné oficiální postoje České republiky vůči vzdělávání této věkové kategorie, vyjádřené v dokumentech Ministerstva školství a Ministerstva práce a sociálních věcí. Závěr práce hodnotí zavádění uvedených postojů do praxe, zasazuje situaci v České republice do kontextu Evropské unie a prezentuje také vlastní zmapování současné nabídky vzdělávacích kurzů v tržním prostředí a to jak jazykových, počítačových a manažerských.
This essay contains summation of basic scientific opinions related to persons older than 50 years who are still employed. The introductory chapter is being dedicated to demography analysis, further chapters deal with charakteristics of this period of life seen from psychological, social and neurobiological aspects. Facts, mentioned in this chapter, will be given into connection with possibilities and attitude shown by the target group toward education. Arguments are chosen with the purpose to vindicate needs of continuous education of this generation and refutation of their certain intellectual stereotypes, as well as intellectual stereotypes shown by the society. Next part is discussing Czech Republic's official attidude toward older adulť s education expres sed in documents of Ministry of Education, Y outh and Sports and Ministry of Labor and Social Affairs. The last chapters show, in what way are mentioned attitudes implemented into real life, further, comparison with EU is mentioned as well as own research targeted on supply of education programs (language education, PC skills, managements skills) tailored for older persons.