dc.contributor.author | Adamovičová, Ana | |
dc.date.accessioned | 2021-12-15T09:50:29Z | |
dc.date.available | 2021-12-15T09:50:29Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/170734 | |
dc.language.iso | cs_CZ | cs |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs |
dc.subject | čeština pro cizince | cs |
dc.subject | partikule | cs |
dc.subject | Pražský mluvený korpus | cs |
dc.title | Prezentace partikulí ve výuce češtiny pro cizince | cs |
dc.type | Vědecký článek | cs |
dcterms.accessRights | openAccess | |
dcterms.license | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/ | |
uk.abstract.cs | Na základě frekvenční analýzy slovních druhů prvního mluveného korpusu češtiny, Pražského mluveného korpusu (PMK), bylo zjištěno, že dle četnosti výskytu je každé sedmé slovo v běžně mluveném projevu partikule. Takto vysoká frekvence zavazuje jednak lingvisty k přesnějšímu popisu a vymezení jejich funkce a užití, jednak lingvodidaktiky k zamyšlení se nad možnostmi a vhodností jejich prezentace při výuce češtiny pro cizince. Po stručném představení hlavních výsledků dosažených při zkoumání partikulí vyskytujících se v PMK budou podrobeny analýze učebnice řady Basic Czech z hlediska zastoupení a užití partikulí v učebnicových textech. Jelikož jsou partikule nedílnou součástí běžně mluveného projevu, kterému mimo jiné jejich adekvátní užití přidává na autenticitě a přirozenosti, k čemuž se jinojazyčný mluvčí musí postupně propracovat, se dál v příspěvku zaměříme na možnosti prezentace partikulí v kurzech češtiny pro cizince a typy vhodných cvičení při jejich osvojování jinojazyčnými mluvčími. | cs |
uk.abstract.en | Frequency analysis of parts of speech in the first corpus of spoken Czech — the Prague Spoken Corpus (PSC) — reveal that every seventh word in common speech is a particle. Such a high frequency obliges linguists to describe and define their function and use more accurately. Teachers should also consider their approach to teaching particles to non-native learners of Czech. After a brief presentation of the major results from the study of particles occurring in PSC, the article analyzes the way the textbook Basic Czech uses and teaches particles. Particles are an integral part of common speech; using them correctly and appropriately helps foreign Czech language-learners sound authentic and natural. This tends to take quite a bit of time to learn, however. The article focuses on opportunities to present particles in Czech courses for foreigners and on appropriate exercises to master them. | cs |
dc.publisher.publicationPlace | Praha | cs |
uk.internal-type | uk_publication | |
dc.description.startPage | 27 | cs |
dc.description.endPage | 40 | cs |
dcterms.isPartOf.name | Nová čeština doma a ve světě | cs |
dcterms.isPartOf.journalYear | 2021 | |
dcterms.isPartOf.journalVolume | 2021 | |
dcterms.isPartOf.journalIssue | 2 | |
dcterms.isPartOf.issn | 1805-367X | |
dc.relation.isPartOfUrl | https://ncds.ff.cuni.cz | |