dc.contributor.author | Kolářová, Ivana | |
dc.contributor.author | Válková, Adriana | |
dc.date.accessioned | 2021-12-15T10:19:44Z | |
dc.date.available | 2021-12-15T10:19:44Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/170738 | |
dc.language.iso | cs_CZ | cs |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs |
dc.subject | slovotvorba | cs |
dc.subject | slovesné prefixy | cs |
dc.subject | sémantika | cs |
dc.subject | čeština jako druhý jazyk | cs |
dc.subject | korpusový výzkum | cs |
dc.title | CZEDD a SLAN — online nástroje zaměřené na práci se slovotvorbou češtiny jako druhého/cizího jazyka | cs |
dc.type | Vědecký článek | cs |
dcterms.accessRights | openAccess | |
dcterms.license | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/ | |
uk.abstract.cs | Nástroje CZEDD (Czech electronic derivational dictionary) a SLAN (Slovotvorný analyzátor pro výuku češtiny pro cizince) představují systematický způsob, jak přistupovat k výuce slovotvorby češtiny u nerodilých mluvčích. Oba nástroje vychází ze základní vlastnosti češtiny jakožto morfologického typu jazyka, jehož slovní zásobu tvoří více než 75 % slov odvozených. Principem obou nástrojů je učit studenty-cizince vztahovat odvozená slova (např. vládce) ke slovům základovým (např. vládnout) a současně uplatňovat princip kompozicionality (např. samoplátce souvisí se spojením slov platit sám, přičemž -ce indikuje osobu). Oba nástroje vychází z dat učebnicových korpusů cílených na jazykovou úroveň A2, B1 a B2, díky čemuž je možné uchopit frekventované (produktivní) slovotvorné modely, které odpovídají jazykové úrovni uživatele (studenta-cizince). Pravidelným užíváním aplikací lze předpokládat navýšení pasivní, popř. i aktivní slovní zásoby nerodilých mluvčích češtiny. | cs |
uk.abstract.en | The tools CZEDD (Czech Electronic Derivational Dictionary) and SLAN (a word-form analyzer for teaching Czech to foreigners) represent a systematic way of approaching the teaching of Czech word-formation to non-native speakers. Both tools are based on the basic properties of Czech as a morphological type of language, whose vocabulary consists of more than 75% of derived words. The principle of both tools is to teach foreign students to relate derived words (e.g. vládce ‘ruler’) to basic words (e.g. vládnout ‘to rule’), at the same time applying the principle of compositionality (e.g. samoplátce ‘self-payer,’ which indicates a person, is related to the combination of words platit sám ‘to pay for oneself ’). Both tools are based on data from textbook corpora targeted at the language level A2, B1 and B2. Thanks to this it is possible to grasp frequent (productive) word-formation models specific to the language level of the foreign learner. Regular use of applications can be expected to increase the passive and active vocabulary of non-native speakers of Czech. | cs |
dc.publisher.publicationPlace | Praha | cs |
uk.internal-type | uk_publication | |
dc.description.startPage | 78 | cs |
dc.description.endPage | 92 | cs |
dcterms.isPartOf.name | Nová čeština doma a ve světě | cs |
dcterms.isPartOf.journalYear | 2021 | |
dcterms.isPartOf.journalVolume | 2021 | |
dcterms.isPartOf.journalIssue | 2 | |
dcterms.isPartOf.issn | 1805-367X | |
dc.relation.isPartOfUrl | https://ncds.ff.cuni.cz | |