Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorKolářová, Ivana
dc.contributor.authorVálková, Adriana
dc.date.accessioned2021-12-15T10:19:44Z
dc.date.available2021-12-15T10:19:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/170738
dc.language.isocs_CZcs
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs
dc.subjectslovotvorbacs
dc.subjectslovesné prefixycs
dc.subjectsémantikacs
dc.subjectčeština jako druhý jazykcs
dc.subjectkorpusový výzkumcs
dc.titleCZEDD a SLAN — online nástroje zaměřené na práci se slovotvorbou češtiny jako druhého/cizího jazykacs
dc.typeVědecký článekcs
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
uk.abstract.csNástroje CZEDD (Czech electronic derivational dictionary) a SLAN (Slovotvorný analyzátor pro výuku češtiny pro cizince) představují systematický způsob, jak přistupovat k výuce slovotvorby češtiny u nerodilých mluvčích. Oba nástroje vychází ze základní vlastnosti češtiny jakožto morfologického typu jazyka, jehož slovní zásobu tvoří více než 75 % slov odvozených. Principem obou nástrojů je učit studenty-cizince vztahovat odvozená slova (např. vládce) ke slovům základovým (např. vládnout) a současně uplatňovat princip kompozicionality (např. samoplátce souvisí se spojením slov platit sám, přičemž -ce indikuje osobu). Oba nástroje vychází z dat učebnicových korpusů cílených na jazykovou úroveň A2, B1 a B2, díky čemuž je možné uchopit frekventované (produktivní) slovotvorné modely, které odpovídají jazykové úrovni uživatele (studenta-cizince). Pravidelným užíváním aplikací lze předpokládat navýšení pasivní, popř. i aktivní slovní zásoby nerodilých mluvčích češtiny.cs
uk.abstract.enThe tools CZEDD (Czech Electronic Derivational Dictionary) and SLAN (a word-form analyzer for teaching Czech to foreigners) represent a systematic way of approaching the teaching of Czech word-formation to non-native speakers. Both tools are based on the basic properties of Czech as a morphological type of language, whose vocabulary consists of more than 75% of derived words. The principle of both tools is to teach foreign students to relate derived words (e.g. vládce ‘ruler’) to basic words (e.g. vládnout ‘to rule’), at the same time applying the principle of compositionality (e.g. samoplátce ‘self-payer,’ which indicates a person, is related to the combination of words platit sám ‘to pay for oneself ’). Both tools are based on data from textbook corpora targeted at the language level A2, B1 and B2. Thanks to this it is possible to grasp frequent (productive) word-formation models specific to the language level of the foreign learner. Regular use of applications can be expected to increase the passive and active vocabulary of non-native speakers of Czech.cs
dc.publisher.publicationPlacePrahacs
uk.internal-typeuk_publication
dc.description.startPage78cs
dc.description.endPage92cs
dcterms.isPartOf.nameNová čeština doma a ve světěcs
dcterms.isPartOf.journalYear2021
dcterms.isPartOf.journalVolume2021
dcterms.isPartOf.journalIssue2
dcterms.isPartOf.issn1805-367X
dc.relation.isPartOfUrlhttps://ncds.ff.cuni.cz


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV