dc.contributor.author | Převrátilová, Silvie | |
dc.date.accessioned | 2021-12-15T10:21:32Z | |
dc.date.available | 2021-12-15T10:21:32Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/170739 | |
dc.language.iso | cs_CZ | cs |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs |
dc.subject | čeština jako druhý jazyk | cs |
dc.subject | Erasmus+ | cs |
dc.subject | L2MSS | cs |
dc.subject | mnohojazyčnost | cs |
dc.subject | motivace | cs |
dc.title | Ideální cizojazyčné/mnohojazyčné já: motivační profily v kurzech češtiny pro Erasmus+ | cs |
dc.type | Článek | cs |
dcterms.accessRights | openAccess | |
dcterms.license | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/ | |
uk.abstract.cs | Motivace k učení cílovému jazyku představuje v oblasti vyučování a osvojování cizího jazyka klíčový faktor. Přestože se v souvislosti s obratem k mnohojazyčnosti v aplikované lingvistice obrací více pozornosti k jazykům jiným než angličtině, výzkumu motivace k učení se češtině byl dosud věnován malý prostor. Příspěvek představuje část rozsáhlejšího výzkumu provedeného mezi studenty češtiny v programu Erasmus+ na Univerzitě Karlově. Jelikož výzkum proběhl vzhledem k pandemii koronaviru na omezeném vzorku, hlavním cílem tohoto příspěvku je představit výzkumný nástroj a potenciál zkoumání motivace k učení se češtině jako cizímu jazyku v kontextu mnohojazyčnosti. Pro výzkum motivace k učení se češtině byl využit teoretický model cizojazyčného motivačního sebesystému (L2MSS, Dörnyei 2005, 2009). Na základě existujících dotazníků a výsledků předcházející kvalitativní výzkumné fáze byl sestaven dotazník o 30 položkách. Výzkumu se účastnilo 48 respondentů v kurzech češtiny. Výsledky vedly k sestavení motivačního profilu průměrného studenta Erasmu+. Jelikož se mezi klíčovými faktory ovlivňujícími motivaci k učení se češtině ukázal postoj k učení se jazykům, pro další zkoumání se nabízí jako východisko adaptace L2MSS na mnohojazyčný motivační sebesystém. | cs |
uk.abstract.en | Motivation to learn the L2 is one of the key factors in second language acquisition. With the multilingual turn in SLA, more attention is being paid to languages other than English (LOTEs), yet Czech has still been understudied as a target language. This paper introduces research conducted (during the coronavirus pandemic) among Erasmus+ students at Charles University attending Czech language courses. The focus of this paper is to introduce the data collection tool and the potential of exploring Czech in the context of multilingualism. L2 Motivational Self-System (L2MSS, Dörnyei 2005, 2009) was utilized as the theoretical model. Existing questionnaires and results from the preceding, qualitative stage of the research helped create a new questionnaire that mapped the motivation and attitudes of 48 students to learn Czech. As a result, the motivational profile of the average Erasmus+ student was presented. Since one of the key factors in motivation to learn Czech was the attitude towards learning languages in general, the Multilingual Self-System should be applied to further explore Czech as the target language in contexts where it is an L3+ for the learners. | cs |
dc.publisher.publicationPlace | Praha | cs |
uk.internal-type | uk_publication | |
dc.description.startPage | 93 | cs |
dc.description.endPage | 104 | cs |
dcterms.isPartOf.name | Nová čeština doma a ve světě | cs |
dcterms.isPartOf.journalYear | 2021 | |
dcterms.isPartOf.journalVolume | 2021 | |
dcterms.isPartOf.journalIssue | 2 | |
dcterms.isPartOf.issn | 1805-367X | |
dc.relation.isPartOfUrl | https://ncds.ff.cuni.cz | |