Systematický přehled poznatků o vývoji a testování hrubé motoriky u dětí ve věku 6-10 let
Gross motor skills development and assessment in children aged 6-10 - a systematic review
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170780Identifikátory
SIS: 221688
Kolekce
- Kvalifikační práce [1780]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nováková, Pavlína
Fakulta / součást
2. lékařská fakulta
Obor
Fyzioterapie
Katedra / ústav / klinika
Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství
Datum obhajoby
24. 5. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Hrubá motorika, mladší školní věk, pohybová aktivita, testováníKlíčová slova (anglicky)
Gross Motor Skills, Younger School Age, Physical Activity, AssessmentTato bakalářská práce se zabývá problematikou vývoje hrubé motoriky u dětí mladšího školního věku (6-10 let) a možnostmi jejího testování. Teoretická část práce je věnována definici termínu mladší školní věk, vymezení důležitých milníků v motorickém vývoji dítěte a stanovení obecných doporučení o pohybových aktivitách v tomto věku. Byly popsány testy hodnotící hrubou motoriku, a to jak testy klinické - Timed Up and Go Test (TUG), Six Minute Walk Test (6MWT), Ten Meter Walk Test (10MWT), Time to Rise from the Floor (TRF), tak testové baterie Movement Assessment Battery for Children - 2nd Edition (MABC-2), Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency - 2nd Edition (BOT-2), MOBAK (Motorische Basiskompetenzen), Test of Gross Motor Development - 3rd edition (TGMD-3) a Körperkoordinationstest für Kinder (KTK). V praktické části bylo na sledovaném vzorku čtyř probandů provedeno hodnocení hrubé motoriky pomocí testových baterií MABC-2, BOT-2 Short Form (SF) a MOBAK. Hlavním cílem bylo zhodnotit a porovnat jednotlivé testové položky napříč vybranými testovými bateriemi. Výsledky neprokázaly žádnou významnou shodu mezi MABC-2 a BOT-2 SF. Výsledky dětí však ve všech testových bateriích můžeme hodnotit jako průměrné až nadprůměrné. Nikdo ze sledovaného vzorku nevykazoval známky motorického deficitu. Bylo...
This bachelor's thesis deals with the issue of gross motor skills development in children of younger school age (6-10) and with the possible options of its assessment. The theoretical part is devoted to definition of the term younger school age. It also defines important milestones in child's motor development and sets general recommendations about physical activity at this age. Tests evaluating gross motor skills have been described, both clinical tests - Timed Up and Go Test (TUG), Six Minute Walk Test (6MWT), Ten Meter Walk Test (10MWT), Time to Rise from the Floor (TRF), and test batteries Movement Assessment Battery for Children - 2nd Edition (MABC-2), Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency - 2nd Edition (BOT-2), MOBAK (Motorische Basiskompetenzen), Test of Gross Motor Development - 3rd edition (TGMD-3) and Körperkoordinationstest für Kinder (KTK). On a sample of four probands the gross motor skills have been measured using test batteries MABC-2, BOT-2 Short Form (SF) and MOBAK. The main aim of this study was to evaluate and compare subtests through all the test batteries which have been chosen. We did not find any significant correlation between results of MABC-2 and BOT-2 SF. However, the children's results in all the test batteries can be rated as average to above average. None of...