Způsob argumentace školy "ru" ve starověké Číně (Lunyu, Mengzi, Xunzi)
Rhetorics of the Ru school (Lunyu, Mencius, Xunzi)
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/17087/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17087Identifikátory
SIS: 28070
Kolekce
- Kvalifikační práce [23795]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sehnal, David
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sinologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav Dálného východu
Datum obhajoby
12. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
V průběhu této práce byly ukázány základní rozdíly mezi texty knih Lunyu, Mengzi a Xunzi co do jejich způsobu argumentace a použitých výrazových prostředků. Viděli jsme, že Lunyu je sbírka krátkých výroků, jednoduchých dialogů a odpovědí na otázky; že Mengzi je souborem kratších i delších dialogů, anekdot a mistrových hovorů o různých tématech, ze kterých je jasně vidět mistrův pohled na svět; a že Xunzi je knihou obsahující věcná pojednání, která dohromady tvoří ucelený filosofický systém. Viděli jsme také, že v Lunyu nejsou myšlenky vesměs nijak dokázány, jedná se pouze o intuitivně vyřčené výroky; že ~\"-'' Mencius dokládá své názory barvitými příměry a příklady, ale že jeho argumenty nejsou vždy logicky přesvědčivé; a že Xunzi své myšlenky obrací ze všech stran a tříbí do dokonalosti tak, aby byly opevněné proti jakémukoliv útoku filosofických rivalů. Jak si však můžeme zdůvodnit tyto rozdíly mezi texty? Úvod k této práci nám přiblížil okolnosti utváření jednotlivých textů. Tyto texty nejsou dílem pouze jednoho člověka, v průběhu času byly předávány, upravovány, mnohdy poškozeny a jejich dnešní podoba vznikla pod rukami editorů dynastie Han. Jsou tedy rozdíly mezi nimi vysvětlitelné tím, jak byly přechovávány, jestli byly myšlenky v nich obsažené sepsány samotným mistrem, jeho žáky nebo žáky jeho žáků a...