Zobrazit minimální záznam

dc.creatorKoreň, Ladislav
dc.date.accessioned2022-01-25T13:45:45Z
dc.date.available2022-01-25T13:45:45Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/171009
dc.languageEnglishcs
dc.subjectFilozofiecs
dc.titlePractices of Reasoncs
dc.typehabilitační prácecs_CZ
dcterms.dateAccepted2021-12-16
dc.contributor.refereeStekeler-Weithofer, Pirmin
dc.contributor.refereeBeran, Ondřej
dc.contributor.refereePunčochář, Vít
thesis.degree.disciplineFilozofiecs
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs
uk.author.affiliationUniverzita Hradec Králové, Filozofická fakultacs
uk.habilitation-board.chairmanKvasz, Ladislav
uk.habilitation-board.memberHill, James
uk.habilitation-board.memberMácha, Jakub
uk.habilitation-board.memberMarvan, Tomáš
uk.habilitation-board.memberMoural, Josef
uk.abstract.csVýchodiskem habilitační práce je teze, že klíčem ke specificky lidské racionalitě jsou schopnosti participovat na sociálních a normativních praktikách udávání a požadování důvodů, které se etablují a rozvíjejí v rámci jazykové interakce. Za základní se přitom považuje schopnosti činit, hodnotit a zdůvodňovat tvrzení („tahy v prostoru důvodů“) od prvotně praktických až po více reflektivní. Konceptuálně práce navazuje na přístup, který v 90. letech 20. st. vypracoval Robert Brandom: tzv. „inferencialismus“. Ten ovšem systematicky a kriticky přemýšlí, domýšlí a reviduje z perspektivy, která je v této oblasti bádaní neobvyklá. Konkrétně (1) zasazuje tezi o lidské racionalitě do naturalistického rámce, podle něhož se lidské kognitivní i praktické schopnosti formují, evolučně i ontogeneticky, v rámci sociálních a komunikativních praktik. (2) Také na schopnosti „činit tahy v prostoru důvodů“ pohlíží jako na něco, co se musí vyvinout (v procesu fylogeneze a ontogeneze) a co má v tomto smyslu určité předpoklady i důsledky. Práce se pokouší osvětlit povahu a kognitivní strukturu těchto schopností právě tím, že zaměřuje pozornost na následující otázky: 1. jak a proč se lidské praktiky tvrzení, udávání a požadování důvodů (a relevantní schopnosti se jich účastnit) mohli vyvinout? 2. co to předpokládá na sociální, kognitivní a komunikativní úrovni? 3. jak tyto praktiky a schopnosti mění či kvalitativně transformují lidské kognitivní a praktické dispozice? 4. jaké světlo to vrhá na otázku po rozsahu a omezeních lidské racionality (ve světle výzkumů a teorií, které akcentují a-racionální, nereflektivní procesy na jedné straně a omezenost/chybovost reflektivních kognitivní a deliberativních procesů na straně druhé)? Autor k těmto otázkám přistupuje dvojím způsobem. V 1. části práce rekonstruuje raison d´être a strukturu těchto praktik pomocí metody tzv. pragmatické genealogie. Z této genealogické perspektivy současně motivuje a reviduje klíčové inferencialistické teze o asertorické praxi a propozičním diskurzu. V dalších částech přistupuje k problematice z komplementárního pohledu: kritickým srovnáním s reprezentativními psychologickými teoriemi, které rovněž pohlížejí na lidské praktiky a schopnosti udávat a zvažovat důvody jako na primárně sociální kompetence (argumentace, zdůvodňování). Práce ukazuje, jak tyto empirické přístupy umožňují zaplnit bílá místa ve filozofickém teoretizování (evoluce racionálních praktik a schopností a jejich psychologické předpoklady a důsledky). Současně ukazuje, že filozofické teoretizování nabízí koherentní odpovědi na otázky, které tyto přístupy neřeší (nebo je neřeší uspokojivě).cs


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV