Klinický obraz vývojové dysfázie v konceptu neurovývojových poruch
The clinical picture of developmental dysphasia in the concept of neuorodevelopmental disorders
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171171Identifikátory
SIS: 182757
Kolekce
- Kvalifikační práce [4519]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Komárek, Vladimír
Oponent práce
Koutek, Jiří
Ošlejšková, Hana
Fakulta / součást
1. lékařská fakulta
Obor
Lékařská psychologie a psychopatologie
Katedra / ústav / klinika
2. lékařská fakulta UK
Datum obhajoby
18. 1. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
vývojová dysfázie, vývojová porucha jazyka, porucha autistického spektra, řeč-jazyk-komunikace u dětí s vývojovou dysfázií, řeč-jazyk-komunikace u dětí s poruchou autistického spektra, porovnání dětí s vývojovou dysfázií, vývojovou poruchou jazyka a poruchou autistického spektra, neurovývojové poruchyKlíčová slova (anglicky)
developmental dysphasia, developmental language disorder, autism spectrum disorder, speech-language-communication of children with developmental dysphasia, speech-language-communication of children with autism spectrum disorder, comparison between developmental dysphasia, developmental language disorder and autism spectrum disorder, neurodevelopmental disordersÚvod: Vývojová dysfázie (VD) je vývojovou poruchou jazyka, ač s vysokou prevalencí, tak s nízkým publikačním indexem a záměnami pojmů v definici (včetně české verze MKN - porucha "řeči", namísto "jazyka"). Vědecký pohled prošel vývojem od symptomu přes specifickou nozologickou jednotku až k dnešnímu názvu Developmental language disorder a zařazení mezi onemocnění nové kategorie v ICD-11 (existující v DSM-5), označené jako Neurodevelopmental disorders. Jinou poruchou s charakteristickou patologií v komunikaci je porucha autistického spektra (PAS), která je zařazena mezi onemocnění stejné kategorie jako VD. Oproti VD má vyšší publikační index, nižší prevalenci, a ještě závažnější důsledky. Shodné jsou i záměny pojmů tří rozdílných domén: "řeč", "jazyk", "komunikace", které PAS provázejí, nevyjímaje současné podtypy v ICD-11 s termínem "funkční jazyk". V České republice je studií zabývajících se pacienty s VD velmi málo, jejich profil klinického obrazu dosud nebyl zpracován. I přes nárůst českého výzkumu PAS chybí řečový, jazykový a komunikační profil těchto jedinců, který je předmětem dlouhodobé a dosud neukončené diskuse světové vědy. Cílem naší studie bylo popsat klinický obraz dětí s VD, tj. vytvořit řečový, jazykový a komunikační profil, analogicky postupovat u dětí s PAS a porovnáním profilů...
Introduction: Developmental dysphasia (DD) is a developmental language disorder with high prevalence, but also with low publication index and confusion of the terminology (including the Czech version of ICD - "speech" disorder instead of "language" disorder). The scientific view has passed the development from a symptom, through the specific nozologic unit to the current term Developmental language disorder (DLD) and its classification among a new category of diseases in ICD-11 (existing in DSM-5) called Neurodevelopmental disorders. Another disorder with the characteristic pathology in communication is the autism spectrum disorder (ASD) which is classified as a disease of the same category as DD. Compared to DD, it has a higher publication index, lower prevalence, and even more serious consequences. Three different domains that cause confusion, both in ASD and DD, are "speech", "language", and "communication". The same confusion applies to the current subtypes in ICD-11 with the term "functional language". In the Czech Republic there are very few studies dealing with the patients with DD, their profile of a clinic picture has not been processed so far. In spite of the increase of Czech research of ASD there is a missing speech, language, and communication profile of these individuals. This has...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Neuropsychologický vývojový screening NES:Prohloubení ověření české verze
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOJantová, Alžběta (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2013)Datum obhajoby: 21. 5. 2013Neuropsychological developmental screening (NES) is a German tool (published in 2005) for assessing eight fields of development of children aged 3 to 24 months. It is designed for pediatritians, early intervention specialists ... -
Validace dotazníkové metody Developmental Coordination Disorder Questionnaire pro děti ve věku 6 - 10 let v České Republice
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOVlasáková, Nikol (Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2023)Datum obhajoby: 26. 5. 2023Problem: A specific developmental disorder of motor function affects up to one in 12 people. Neither the prevalence of DCD nor its diagnosis is completely uniform. According to some authors, even given the difficulty of ... -
Hodnocení motorických dovedností dětí s PEC rodičovským dotazníkem DCDQ
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOCzinegová, Anna (Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2022)Datum obhajoby: 7. 6. 2022Title: Evaluation of motor skills level of children with clubfoot by the parental questionnaire DCDQ Objectives: The aim of the diploma thesis was to evaluate the current level of motor skills of children aged 5 to 15 years ...