Strach jako jedna z příčin školní neúspěšnosti
Fear as a part of educational unsuccessfulness
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/17137/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17137Identifikátory
SIS: 61618
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pelikán, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
11. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Bakalářská práce pojednává v teoretické rovině o strachu obecně, jeho funkcích, příznacích a možných příčinách. Jedna část informuje o předcházení a redukci strachu. Strach ovlivňuje také kognitivní funkce, zejména paměť a tím také výkonnost dětí v současné škole, která je z větší části založena na pamětním učení. Pokud se jedná o strach u dětí, rozhodně se nejedná pouze o úzkost spojenou s obavou ze školního neúspěchu. Na to, jak bude dítě ve škole spokojené a úspěšné, také působí jeho postavení mezi spolužáky, postavení v dětském školním kolektivu. Proto bakalářská práce obsahuje kapitolu o problémech vyplývajících ze závažnějšího narušení vztahů dětí ve skupině (agresivita, násilí, šikana). Kapitolou, která je těsně spjata se dvěma předchozími je pojednání o vlivu rodinné výchovy na dítě a jeho osobnost. Propojení této kapitoly s první částí práce spočívá ve spojitosti způsobu vychovávání dítěte a jeho dispozicemi k úzkosti. Propojení s druhou částí práce spočívá v možnosti stát se potenciální obětí či aktérem násilí v důsledku výchovy a působení rodinného modelu na dítě. Součástí bakalářské práce je dotazník. Ten mapuje strach dětí ze školy, z učitelů či ze špatných známek a z rodičů a jejich reakcí na školní neúspěch dítěte.
This bachelor's labour, in its theoretical level, deals with fear in its general concept. Its functions, symptoms and possible reasons. One part informs about prevention and reduction of fear. Fear also affects cognitive functions, especially a memory, thereby an effeciency of childern at contemporary school which is mostly based on the memorial learning. In reference to the childern's fear, it definetely isn't only an anxiety connected with an apprehension from the educational unsuccessfulness. On how the child will be happy and successful, also appeals his position among schoolmates, position in the children's school society. That's why this bachelor's labour contains a chapter about the problems which arise from major disturbance of children's group relations (aggressiveness, violence, chicane). The chapter which is closely linked with two previous, is a treatise on the influence of the family education on the child and his personality. Connection of this chapter with the first part of the labour, lies in the coherency of the method of family education and his disposals to anxiety. Connection with the second part of the labour consists in the possibility to become a potential victim or a person involved in violence in consequence of education and the influence of the family model on the child. A part of...