Československý hraný historický film v letech 1945-1955: Ideologie a propaganda
Czechoslovak Historical Feature Film 1945-1955: Ideology and Propaganda
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171712Identifikátory
SIS: 225583
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Řehořová, Irena
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Historická sociologie
Katedra / ústav / klinika
Program Historická sociologie
Datum obhajoby
4. 2. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
V diplomové práci se budu zabývat vybranými československými snímky historického filmového žánru z let 1945-1955 a vlivem politické dobové ideologie na jejich podobu. Cílem práce je popsat a zhodnotit způsob, jakým Komunistická strana Československa pronikala do výsledné podoby a ideového vyznění vybraných snímků, čímž se propagandisticky snažila o formování kolektivní paměti. Hlavní náplní práce by mělo být seznámení s poznatky ohledně vývoje historického filmového žánru u nás i ve světě do roku 1945 a následné zhodnocení vývoje historického filmového žánru mezi lety 1945-1955. Zvláštní pozornost je věnována postavě hlavního hrdiny historického filmu, jakožto nositele ideologie. V textu se budu nejčastěji opírat o dobové historické prameny - zápisy poradních ideologických orgánů a dobový tisk, dále odbornou literaturu a samotné snímky v originální podobě.
In this thesis I will deal with selected Czechoslovak films of the historical film genre from 1945-1955 and the influence of the political ideology of the time on their form. The aim of the thesis is to describe and evaluate the way in which the Communist Party of Czechoslovakia penetrated the final form and ideological message of the selected films, thus propagandistically trying to shape collective memory. The main focus of the thesis should be to introduce the knowledge about the development of the historical film genre in the Czech Republic and in the world until 1945 and then to evaluate the development of the historical film genre between 1945-1955. Particular attention is paid to the figure of the protagonist of the historical film as a carrier of ideology. In the text, I will mostly rely on contemporary historical sources - minutes of the ideological advisory bodies and the contemporary press, as well as professional literature and the films themselves in their original form.