Motivace mužů k setrvání v profesi učitele na základní škole
Men's motivation to remaining in the teaching profession at primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172195Identifikátory
SIS: 201171
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kobová, Ĺubica
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Genderová studia
Katedra / ústav / klinika
Program Genderová studia
Datum obhajoby
22. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
učitel, základní škola, motivace, profese, finanční ohodnocení, prestiž, feminizace, strategieKlíčová slova (anglicky)
teacher, primary school, motivation, profession, salary, prestige, feminization, strategiesTato diplomová práce se zabývá muži - učiteli na českých základních školách. Jejím cílem je na základě dvanácti polostrukturovaných rozhovorů s učiteli z různých základních škol zanalyzovat motivace, které tyto muže vedou k setrvání v profesi, která se obecně nejeví pro muže jako příliš atraktivní - je tradičně spojována s nižším finančním ohodnocením, ne příliš vysokou společenskou prestiží a i z těchto důvodů je učitelství často označováno za "ženské povolání". Právě feminizace českého školství je dalším velkým tématem této práce. Ve spojitosti s tímto jevem jsou v rámci teoretické a dále i empirické části diskutovány jeho možné příčiny, důsledky, ale i strategie, které by do školství mohly nalákat více mužů a tím stávající situaci pozměnit. Klíčová slova: učitel, základní škola, motivace, profese, finanční ohodnocení, prestiž, feminizace, strategie
This diploma thesis called Men's motivation to remaining in the teaching profession at primary school is about men - teachers at the Czech primary schools. The main goal is to analyse the motivation to staying in the teaching profession on the basis of twelve semi-structured interviews with teachers from different primary schools. In general, the teaching profession is not so atractive for men - it is traditionally associated with lower salary, not too high prestige in society and also because the teaching profession is often called "female job". The feminization of Czech education is another big theme of this thesis. In relation to this phenomenon, possible causes, consequences and strategies, that could attract more men to the field of education and would change the actual situation, are discussed. Key words: teacher, primary school, motivation, profession, salary, prestige, feminization, strategies