dc.contributor.advisor | Pecháček, Stanislav | |
dc.creator | Gonata, Elena | |
dc.date.accessioned | 2023-02-07T07:34:42Z | |
dc.date.available | 2023-02-07T07:34:42Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/172243 | |
dc.description.abstract | In this thesis, the evolution of the Requiem Mass throughout the centuries has been explored. The evidence provided clearly demonstrates the changes that the Requiem mass has gone through, from the first traditional Requiem mass all the way to the new Requiems of the Contemporary era. While early composers were inspired by religion, over time, a clear shift towards freedom of expression (war, human losses, tragic events) is evident. Requiems can be written for liturgical use and concert halls, and can be performed by choirs, soloists and orchestras (Acapella and Orchestral compositions). Requiems can have both short and long durations, and can have different textures (polyphonic style, homophonic style etc.). The traditional Latin language and religious texts are still widely used, however, there have been many changes throughout the centuries, such as the use of translations into different languages, the use of psalms, bible verses, poetry and famous speeches. Today, a large number of Requiems can be found from composers on a worldwide scale, including America, Europe and Great Britain. | en_US |
dc.description.abstract | V této práci jsem zkoumala vývoj zádušní mše napříč staletími. Ukázala jsem, jakými změnami mše prošla, od tradiční mše až po mše současné doby. Zatímco raní skladatelé byli převážně inspirování náboženstvím, později byl zřetelný posun k svobodě p ztráta na životech, tragické události). Mše mohou být psány pro liturgické účely nebo koncertní haly, a mohou s nimi vystupovat sbory, jednotlivci nebo orchestry. Mše mohou být krátké nebo dlouhé a mohou se lišit svou strukturou (polyfónní styl, homofónní styl atd.). Tradiční texty v latině a s náboženským obsahem jsou stále široce využívány, ale výjimečné nejsou ani překlady do různých jazyků nebo zahrnutí žalmů, biblických veršů nebo slavných projevů do textů mší. Dnes skládají mše skladatelé z celého světa, včetně Ameriky, Evropy nebo Velké Británie | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Requiem Mass | cs_CZ |
dc.subject | Missa pro defunctis | cs_CZ |
dc.subject | Funeral mass | cs_CZ |
dc.subject | Gregorian Chant | cs_CZ |
dc.subject | Renaissance | cs_CZ |
dc.subject | Baroque | cs_CZ |
dc.subject | Classical | cs_CZ |
dc.subject | Romantic | cs_CZ |
dc.subject | Contemporary | cs_CZ |
dc.subject | Liturgical music | cs_CZ |
dc.subject | Secular music | cs_CZ |
dc.subject | War Requiem | cs_CZ |
dc.subject | Choral music | cs_CZ |
dc.subject | Orchestral music | cs_CZ |
dc.subject | Church music | cs_CZ |
dc.subject | Catholic | cs_CZ |
dc.subject | Orthodox | cs_CZ |
dc.subject | Religion | cs_CZ |
dc.subject | Tradition | cs_CZ |
dc.subject | Latin text | cs_CZ |
dc.subject | Polyphony | cs_CZ |
dc.subject | Homophony | cs_CZ |
dc.subject | Emotion | cs_CZ |
dc.subject | Soul | cs_CZ |
dc.subject | God | cs_CZ |
dc.subject | Prayer | cs_CZ |
dc.subject | Eternal Rest | cs_CZ |
dc.subject | Forgiveness | cs_CZ |
dc.subject | Faith | cs_CZ |
dc.subject | Freedom | cs_CZ |
dc.subject | Cyprus | cs_CZ |
dc.subject | Europe | cs_CZ |
dc.subject | America | cs_CZ |
dc.subject | Soloist | cs_CZ |
dc.subject | Choir | cs_CZ |
dc.subject | Organ | cs_CZ |
dc.subject | Conductor | cs_CZ |
dc.subject | Composer | cs_CZ |
dc.subject | Elements of Music | cs_CZ |
dc.subject | Requiem Mass | en_US |
dc.subject | Missa pro defunctis | en_US |
dc.subject | Funeral mass | en_US |
dc.subject | Gregorian Chant | en_US |
dc.subject | Renaissance | en_US |
dc.subject | Baroque | en_US |
dc.subject | Classical | en_US |
dc.subject | Romantic | en_US |
dc.subject | Contemporary | en_US |
dc.subject | Liturgical music | en_US |
dc.subject | Secular music | en_US |
dc.subject | War Requiem | en_US |
dc.subject | Choral music | en_US |
dc.subject | Orchestral music | en_US |
dc.subject | Church music | en_US |
dc.subject | Catholic | en_US |
dc.subject | Orthodox | en_US |
dc.subject | Religion | en_US |
dc.subject | Tradition | en_US |
dc.subject | Latin text | en_US |
dc.subject | Polyphony | en_US |
dc.subject | Homophony | en_US |
dc.subject | Emotion | en_US |
dc.subject | Soul | en_US |
dc.subject | God | en_US |
dc.subject | Prayer | en_US |
dc.subject | Eternal Rest | en_US |
dc.subject | Forgiveness | en_US |
dc.subject | Faith | en_US |
dc.subject | Freedom | en_US |
dc.subject | Cyprus | en_US |
dc.subject | Europe | en_US |
dc.subject | America | en_US |
dc.subject | Soloist | en_US |
dc.subject | Choir | en_US |
dc.subject | Organ | en_US |
dc.subject | Conductor | en_US |
dc.subject | Composer | en_US |
dc.subject | Elements of Music | en_US |
dc.title | Requiem as a musical form and it's transformations in themusic of nineteenth and twentieth centuries | en_US |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-02-18 | |
dc.description.department | Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 158855 | |
dc.title.translated | Requiem jako hudební forma a jeho proměny v hudbě devatenáctého a dvacátého století | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Holubec, Jiří | |
dc.contributor.referee | Valášek, Marek | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Musical Theory and Education | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Musical Theory and Education | en_US |
thesis.degree.program | Musical Theory and Education | en_US |
thesis.degree.program | Musical Theory and Education | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Musical Theory and Education | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Musical Theory and Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Musical Theory and Education | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Musical Theory and Education | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | V této práci jsem zkoumala vývoj zádušní mše napříč staletími. Ukázala jsem, jakými změnami mše prošla, od tradiční mše až po mše současné doby. Zatímco raní skladatelé byli převážně inspirování náboženstvím, později byl zřetelný posun k svobodě p ztráta na životech, tragické události). Mše mohou být psány pro liturgické účely nebo koncertní haly, a mohou s nimi vystupovat sbory, jednotlivci nebo orchestry. Mše mohou být krátké nebo dlouhé a mohou se lišit svou strukturou (polyfónní styl, homofónní styl atd.). Tradiční texty v latině a s náboženským obsahem jsou stále široce využívány, ale výjimečné nejsou ani překlady do různých jazyků nebo zahrnutí žalmů, biblických veršů nebo slavných projevů do textů mší. Dnes skládají mše skladatelé z celého světa, včetně Ameriky, Evropy nebo Velké Británie | cs_CZ |
uk.abstract.en | In this thesis, the evolution of the Requiem Mass throughout the centuries has been explored. The evidence provided clearly demonstrates the changes that the Requiem mass has gone through, from the first traditional Requiem mass all the way to the new Requiems of the Contemporary era. While early composers were inspired by religion, over time, a clear shift towards freedom of expression (war, human losses, tragic events) is evident. Requiems can be written for liturgical use and concert halls, and can be performed by choirs, soloists and orchestras (Acapella and Orchestral compositions). Requiems can have both short and long durations, and can have different textures (polyphonic style, homophonic style etc.). The traditional Latin language and religious texts are still widely used, however, there have been many changes throughout the centuries, such as the use of translations into different languages, the use of psalms, bible verses, poetry and famous speeches. Today, a large number of Requiems can be found from composers on a worldwide scale, including America, Europe and Great Britain. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |
dc.identifier.lisID | 9925471784906986 | |