dc.creator | Mišterová, Ivona | |
dc.date.accessioned | 2022-04-11T15:29:53Z | |
dc.date.available | 2022-04-11T15:29:53Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.isbn | 978-80-7553-371-5 | cs |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/172247 | |
dc.language | Čeština | cs |
dc.publisher | Stanislav Juhaňák - Triton | cs |
dc.subject | Divadlo | cs |
dc.subject | 1. světová válka | cs |
dc.title | Inter Arma non Silent Musae: Anglická a americká dramatická tvorba na českých a moravských divadelních scénách v době první světové války. | cs |
dc.type | habilitační práce | cs_CZ |
dcterms.dateAccepted | 2022-02-17 | |
dc.contributor.referee | Franková, Milada | |
dc.contributor.referee | Pšenička, Martin | |
dc.contributor.referee | Mánek, Bohuslav | |
thesis.degree.discipline | Anglická a americká literatura | cs |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs |
uk.author.affiliation | Západočeská univerzita v Plzni, Filozofická fakulta | cs |
uk.habilitation-board.chairman | Hilský, Martin | |
uk.habilitation-board.member | Procházka, Martin | |
uk.habilitation-board.member | Drábek, Pavel | |
uk.habilitation-board.member | Wild, Jana | |
uk.habilitation-board.member | Drozd, David | |
uk.abstract.cs | Publikace předkládá průřez anglickým a americkým činoherním repertoárem v českých
a moravských divadlech, tj. v Národním divadle v Praze, Městském divadle na Královských Vinohradech v Praze, Národním divadle v Brně, Městském divadle v Plzni, Divadle
v královském horním městě Kladně a Divadle v Moravské Ostravě, v době první světové války. Celkové kontextualizaci napomáhá historické a teoretické ukotvení, pojednání
o jednotlivých divadlech a vhled do stratifikace činoherní programové skladby.
Časově a prostorově je výzkum delimitován obdobím první světové války a geografickým vymezením Českých zemí v rámci rakousko-uherské monarchie. Pozornost je v tomto ohledu věnována klíčovým událostem doma i v zahraničí a jejich určujícímu vlivu na politické a kulturně-společenské směřování Českých zemí. Vypuknutí války zasáhlo rovněž kulturní oblast a divadlo. Z hlediska programové skladby divadla přirozeně těžila
z nastudovaného a osvědčeného repertoáru. Výsledná zjištění však dokládají, že nešlo
o pouhou mechanickou reanimaci předchozích nastudování, neboť doba válečná přinesla řadu významných uměleckých počinů. V anglo-americkém repertoáru jednoznačně převažovala tvorba anglických dramatiků. Nejčastěji uváděným autorem byl jednoznačně William Shakespeare. Počet shakespearovských inscenací kulminoval v roce 1916, kdy si svět připomněl třísté výročí Shakespearova úmrtí. Pražské Národní divadlo přispělo k oslavám památným Shakespearovým festivalem. Mezi inscenovanými dramatiky nechyběli ani G. B. Shaw, Oscar Wilde, Jevan Brandon Thomas, John Galsworthy a William Somerset Maugham.
V době první světové války se divadlo stalo hlasem národa překračujícím geografické, kulturní, sociální i jazykové hranice. Divákům skýtalo možnost dočasného úniku z tíživé politické a hospodářské reality, posilovalo svoji národně buditelskou funkci a vytvářelo oporu na cestě za národní i státní svébytností. Skladbou repertoáru se inscenátoři snažili vyhovět vkusu a požadavkům publika. V některých případech sice úsilí o kasovní úspěch předčilo umělecké ambice, avšak tato tendence nesvědčí tolik proti divadlu, nýbrž spíše naopak proti válce a jejím aktérům. | cs |